Early childhood education and assessment
processes and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32013Keywords:
Early Childhood Education, Evaluation, Quality of Education, Educational policyAbstract
This article aims to foster the discussion on the evaluation of early childhood education and to present the proposals for the evaluation of early childhood education in development at the Center for Public Policies and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - CAEd / UFJF), as a contribution to a Brazilian methodology for assessing early childhood education. The proposals establish three methodological strategies for evaluating early childhood education that can be implemented independently or complementarily: a) field research sending online questionnaires to principals, coordinators, teachers and assistants who work in early childhood education; b) evaluation through observation in early childhood education classes; and c) context evaluation based on the analysis of data from the School Census of Basic Education from INEP, the Demographic Census and PNAD from IBGE. The proposals are based on the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2009), on the National Education Plan (BRASIL, 2014), on the Common National Curricular Base (BRASIL, 2017), different documents from the Ministry of Education, and national and international experiences.
Downloads
References
BONDIOLI, Anna; FERRARI, Monica (a cura di). AVSI – Autovalutazione dela Scuola dell’Infanzia: uno strumento di formazione e il suo collaudo. S. Paolo: Edizioni Junior, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada e publicada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF: Senado, 1988.
_______. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, DF, 23 de dez. 1996.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC/ SEB, 2009.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
_______. Ministério da Educação. Educação infantil: subsídios para construção de uma sistemática de avaliação. Brasília, DF: MEC/SEB, 2012.
_______. Ministério da Educação, UNICEF, UNDIME, Ação Educativa. Monitoramento do uso dos Indicadores da Qualidade na Educação Infantil: Relatório Técnico. Brasília, DF: MEC/SEB, 2013.
_______. Presidência da República. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, 2014.
_______. Ministério da Educação. Relatório com estudos e discussões da Comissão Assessora de Especialistas da Avaliação da Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2015.
_______. Lei 13.257, de 08 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância. Brasília: MEC, 2016.
_______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP no 15/17. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
HARMS, Thelma; CLIFFORD, Richard M. Early childhood environment rating scale (ECERS). Chapel Hill: Frank Porter Graham Child Development Center, University of North Carolina, 1980.
HARMS, Thelma; CRYER, Debby; CLIFFORD, Richard M. Infant/toddler environment rating scale (ITERS). Chapel Hill: Frank Porter Graham Child Development Center, University of North Carolina, 1990.
HARMS, Thelma. O uso de escalas de avaliação de ambientes na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n .148, p. 76-97, jan./abr. 2013. Tradução de Akemi Kamimura e revisão técnica de Beatriz Abuchaim.
JANNUZZI, Paulo de Martino. Indicadores Sociais no Brasil. 6 ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.
ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 148, p. 44-75, jan./abr. 2013.