Children and childhood education

understanding the learning contexts in contemporaneity

Authors

  • Sheila Carine Souza Santos Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1739-3248
  • May Valda Souza Sales Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31876

Keywords:

Childhood, Child education, Child

Abstract

This text was produced as part of the theoretical basis of the research Technologies and childhoods: relationship, interaction and perception of children in group 5 in the context of the day care center, within the scope of the LabTEPI Project of the ForTEC Research Group. The purpose of this article is to understand the concept of childhood, making a theoretical and legal discussion around childhood and early childhood education. In this way, the text addresses the change in the concept of childhoods, since in the fields of Human Sciences we cannot affirm that there is a single model of childhood throughout human history, as the human being evolves along with its social context. We will also bring the history of Early Childhood Education in Brazil and the documents that guide and legitimize this segment of basic education as the first stage of education. For these reasons, it is prudent to know the contemporary learning contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Carine Souza Santos, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Graduada em Pedagogia (UNEB). Especialista em Docência na Educação Infantil (UFBA).  (UFBA). Especialista em Tecnologias e Novas Educações (UFBA). Especialista em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação (UNEB). Mestra em Educação e Contemporaneidade (UNEB). Professora da Educação Infantil e Ensino Fundamental I, da Secretaria Municipal de Educação de Salvador/BA. Membro/Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Formação, Tecnologias, Educação a Distância e Currículo (ForTEC), vinculado ao PPGEduC/UNEB. Tem vasta experiência na área de Educação Infantil, com ênfase em tecnologias e educação.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4536038736860320.

May Valda Souza Sales, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Graduada em Pedagogia (UCSal). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (FEEBA). Mestra em Educação e Contemporaneidade (UNEB). Doutor (a) em Educação (UFBA). Pós-Doutora em Educação e Tecnologia (UC/PT). Professora Titular do Departamento de Educação, Campus I, da Universidade do Estado da Bahia. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (Mestrado e Doutorado), Líder do Grupo de Pesquisa ForTEC, Pesquisadora no campo da Formação de Professores, Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação, Fluência e Competência Digital, Design e Gestão de Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Inovação Pedagógica e Currículo.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2940371926284212.

References

ANDRADE, Lucimary Barnabé Pedrosa de. Educação Infantil: discursos, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

ARIÈS, Phillipe. História social da infância e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008 – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm. Acesso em: 13 de dezembro de 2018.

BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

BRASIL. Plano Nacional de Educação: Lei nº 13.005/2014. Ministério da Educação. Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 12 de dezembro de 2018.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

KUHLMANN JR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2010.

SANTOS, Milton. Por outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Crianças: educação, culturas e cidadania activa. Refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Revista Perspectiva. Florianópolis: v. 23, n. 01, p. 17-40. jun./jul. 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEIA, Maria Cristina Soares de (Org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

SILVEIRA, Ana Paula; SOUZA, José Edimar. Revista Acadêmica Licencia&acturas. Ivati: v.5, n.1, p. 65-71, jan./jun. 2017.

SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. Crianças, infâncias e educação infantil. Curitiba, PR: CRV, 2015.

VASCONCELOS Vera Maria Ramos de (Org.). Educação da infância: história e política. Niterói: Editora da UFF, 2011.

Published

2021-05-23

How to Cite

Santos, S. C. S., & Sales, M. V. S. (2021). Children and childhood education: understanding the learning contexts in contemporaneity. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–14, e31876. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31876

Issue

Section

Applied research