Children and childhood education
understanding the learning contexts in contemporaneity
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31876Keywords:
Childhood, Child education, ChildAbstract
This text was produced as part of the theoretical basis of the research Technologies and childhoods: relationship, interaction and perception of children in group 5 in the context of the day care center, within the scope of the LabTEPI Project of the ForTEC Research Group. The purpose of this article is to understand the concept of childhood, making a theoretical and legal discussion around childhood and early childhood education. In this way, the text addresses the change in the concept of childhoods, since in the fields of Human Sciences we cannot affirm that there is a single model of childhood throughout human history, as the human being evolves along with its social context. We will also bring the history of Early Childhood Education in Brazil and the documents that guide and legitimize this segment of basic education as the first stage of education. For these reasons, it is prudent to know the contemporary learning contexts.
Downloads
References
ANDRADE, Lucimary Barnabé Pedrosa de. Educação Infantil: discursos, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
ARIÈS, Phillipe. História social da infância e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008 – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm. Acesso em: 13 de dezembro de 2018.
BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Plano Nacional de Educação: Lei nº 13.005/2014. Ministério da Educação. Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 12 de dezembro de 2018.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
KUHLMANN JR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2010.
SANTOS, Milton. Por outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2008.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Crianças: educação, culturas e cidadania activa. Refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Revista Perspectiva. Florianópolis: v. 23, n. 01, p. 17-40. jun./jul. 2004.
SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEIA, Maria Cristina Soares de (Org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
SILVEIRA, Ana Paula; SOUZA, José Edimar. Revista Acadêmica Licencia&acturas. Ivati: v.5, n.1, p. 65-71, jan./jun. 2017.
SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. Crianças, infâncias e educação infantil. Curitiba, PR: CRV, 2015.
VASCONCELOS Vera Maria Ramos de (Org.). Educação da infância: história e política. Niterói: Editora da UFF, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sheila Carine Souza Santos; May Valda Souza Sales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.