Educational workshops as a methodology in the teaching-learning process

construction and practices

Authors

  • Marcia de Medeiros Aguiar Centro Universitário Carioca, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8276-5274
  • Arthur Pedro Morais da Silva Centro Universitário Carioca, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1655-090X

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31842

Keywords:

Popular Education, Educational Workshops, Methodology

Abstract

This work had as its object of study popular education and educational workshops as a teaching-learning methodology, describing them from their construction to practice, thus aiming to present the methodological model of the workshops based on Freire’s perspectives and analyzed, the from the historical-ideological point of view of the trajectory of popular education in Brazil. The analysis of the author’s experience report together with the Coletivo Raiz Popular is the tool for discussing the theme together with the knowledge raised by authors of great academic relevance, such as Paulo Freire, Vygotsky, among others. The conclusion points to methodology as a tool of liberating education, proponent of dialogue as a fundamental device of methodology, horizontal relationships and the search for critical awareness of the assets involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia de Medeiros Aguiar, Centro Universitário Carioca, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduado(a) em Pedagogia (UFRJ). MBA em Gestão Universitária (UniCarioca). Mestre(a) em Tecnologia (CEFET/RJ). Professor(a) do curso de Licenciatura em Pedagogia do Centro Universitário Carioca
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8967731678524841.

Arthur Pedro Morais da Silva, Centro Universitário Carioca, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduado em Pedagogia (UniCarioca).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9840732719364960.

References

CANDAU, Vera Maria. Oficinas aprendendo e ensinando direitos humanos. Rio de Janeiro: Novameria/PUC-Rio, 1999. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/veracandau/candau_edh_proposta_trabalho.pdfAcesso em: 18 fev. 2020.

FIGUERÊDO, Maria do Amparo Caetano de; NASCIMENTO, Elisângela de Souza; SILVA, José Roberto; SOUZA, Viviane de. Metodologia de oficina pedagógica: uma experiência de extensão com crianças e adolescentes. Revista Eletrônica Extensão Cidadã, João Pessoa, v. 2, p. 1-12, 2006. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/index.php/extensaocidada/article/viewFile/1349/1022. Acesso em: 5 fev. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GROPPO, Luís Antonio; COUTINHO, Suzana Costa. A educação popular e o campo das práticas socioeducativas: considerações sobre a história da educação popular e de seus desafios atuais. EccoS Revista Científica, São Paulo, n. 40, p. 129-143. maio/ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=3934&path%5B%5D=3271. Acesso em: 08 ago. 2019.

MARQUES, Luciana Pacheco; MARQUES, Carlos Alberto. Dialogando com Paulo Freire e Vygotsky sobre educação. In: 29ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Rio de Janeiro, n. 29, p. 1-14. 2006. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/dialogando-com-paulo-freire-e-vygotsky-sobre-educacao. Acesso em: 03 set. 2019.

Published

2021-08-01

How to Cite

Aguiar, M. de M., & Silva, A. P. M. da. (2021). Educational workshops as a methodology in the teaching-learning process: construction and practices. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–13, e31842. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31842

Issue

Section

Applied research