Analysis of learning evaluation records in the elementary school
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31724Keywords:
Learning evaluation, Records, Elementary schoolAbstract
This paper reports experiences carried out during a research, that aimed to identify conceptions and teaching practices with learning evaluation records; how often they are ellaborated and what evaluative tools are used. It was developed a qualitative research, in which bibliographic studies and documental with field research through some meetings with educational team and teachers in municipal elementary schools from Rio Grande do Norte. At the end of this research, some conclusions were evident about evaluative conceptions and practices with the students' learning evaluation records, exposing the need of colective ways of evaluation respecting the students' individual specificities
Downloads
References
BELINTANE, Claudemir. Oralidade e alfabetização: uma nova abordagem da alfabetização e do letramento. São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 04 ago. 2019.
BRASIL. Ensino Fundamental de Nove Anos – Orientações Gerais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coordenação Geral do Ensino Fundamental. Brasília-DF. Jul. 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília, MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 6 dez. 2019.
COSTA, Maria da Conceição. Da vivência à elaboração: uma proposta de plano de ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
ARAÚJO, Luana Karolinne Martins; COSTA, Maria da Conceição; SILVA, Maria Eliza Rocha. Registro docente: o passo a passo da aprendizagem. In: Congresso Nacional de Educação, IV: 2017, João Pessoa/PB, Anais do IV Congresso Nacional de Educação – CONEDU, João Pessoa: Realize Editora, 2017.
DE PAULA, Déborah Helenise Lemes; WANDEMBRUCK, Paola Monique. O “registro” como memória das práticas de linguagem movimento na educação infantil. In: XI Congresso Nacional de Educação, Curitiba, 2013. Anais do XI Congresso Nacional de Educação, Curitiba, 2013. P. 16428- 16441.
FERNANDES, Cláudia de Oliveira; FREITAS, Luis Carlos de. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Organização do documento: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra; NASCIMENTO, Aricélia. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag5.pdf. Acesso em 07 de jun. 2020.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 26. ed. Porto Alegre: Mediação, 2006.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. 17. ed. Porto Alegre: Mediação, 2018.
JOAQUIM, Rayane; BRESSAN, Luíza Liene; CARDOSO, Alcionê Damasio; ASCARI, Giovani Alberton. Avaliação: da classificatória à formativa – um estudo sobre práticas avaliativas. Revista Ciência e Cidadania, v. 2, n.1, p. 245-264, 2016. Disponível em: http://periodicos.unibave.net/index.php/cienciaecidadania/article/view/58. Acesso em: 31 maio. 2020.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
WEFFORT, Madalena freire. Metodologia e prática de ensino. São Paulo: Espaço Pedagógico, 2014.
ZABALZA, Miguel Ángel. Diários de aula. Portugal: Porto, 1994.