Distance education and quality of education

a quantitative analysis

Authors

  • Anderson do Espírito Santo da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro, Curso de Pedagogia Bilíngue (INES), São João de Meriti, Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0062-0827
  • Pedro Ivo Camacho Alves Salvador Universidade Federal do ABC, Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3093-263X

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31691

Keywords:

Distance education, Quantitative analysis, Educational research, Educational management

Abstract

The present work, carried out in the pre-pandemic period of COVID-19, intends to focus on the Distance Education modality, in a way to emphasize the quality of the teaching method. To that, having as reference, in this study, the analysis of the responses of 95 teachers from different performance networks, who, through a questionnaire, answered questions pertinent to the influence of this teaching modality in their pedagogical routines. The referred research is based on an epistemological basis, for this purpose, the Cartesian-quantitative approach to survey data, and, through statistical analysis, to understand this investigative incidence. The purpose of this study aims, moreover, to highlight the influence of technology in education in general, aiming, through this, to expand an integrative and stable dialogue with all researchers interested in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson do Espírito Santo da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Curso de Pedagogia Bilíngue (INES), São João de Meriti, Rio de Janeiro, Brasil

Graduado em Tecnologia em Informática (ABEU Centro Universitário). Graduado em Licenciatura em Informática pela Universidade Cândido Mendes (2008). Especialista em Políticas Públicas e Projetos Socioculturais pela UFRJ. Mediador a distância, CECIERJ. Técnico em Assuntos Educacionais, UFRJ. Mestre em Economia e Gestão Empresarial pela Universidade Candido Mendes. Tutor do Curso de Graduação a Distância em Pedagogia Bilíngue, INES.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9933193031091306.

Pedro Ivo Camacho Alves Salvador, Universidade Federal do ABC, Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas, São Paulo, São Paulo, Brasil

Graduado em Economia pela EPGE-FGV. Mestre e Doutor em Economia pelo CAEN-UFC. Pós-doutor em Finanças pela EESP-FGV. Professor visitante do CECS-UFABC. Autor de livros na área de educação e avaliação de políticas públicas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2888095739324132.

References

AL-TABI, Mushtak; DEBOER, Jennifer De. Teaching entrepreneurship using Massive Open Online Course (MOOC). Technovation, v. 34, n. 4, p. 261-264, 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0166497214000078. Acesso em: 12 abr. 2019.

BROWN, Timothy. A. Confirmatory factor analysis for applied research. New York: The Guilfort Press, 2006.

CAUDILL, Steven B. An Advantage of the Linear Probability Model over Probit or Logit. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, v. 50, n. 4, p. 425-427, 1988. Disponível em: https://econpapers.repec.org/article/blaobuest/v_3a50_3ay_3a1988_3ai_3a4_3ap_3a425-27.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.

CHONG, Il-Gyo.; JUN, Chi-Hyuck. Performance of some variable selection methods when multicollinearity is present. Chemometrics and intelligence laboratory systems, Dordrecht, n. 78, p. 103-112, 2005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0169743905000031. Acesso em: 8 maio 2019.

GUJARATI, Damodar N.; PORTER, Dawn C. Econometria básica. São Paulo: McGraw Hill Bookman, 2011.

HARRINGTON, Donna. Confirmatory factor analysis. Oxford: Oxford University Press, 2009.

MOUSSATCHÉ, Anna Helena. Práticas de leitura: situações de interlocução com alfabetização digital. In: FERNANDES, M. C. P.; MOUSSATCHÉ, A. N.; CASSANO, M. G.; GRANJA, C.; BASTOS, E. E tecnologia, o que é? Rio de Janeiro: CEDERJ, 2008.

WOOLDRIDGE, Jeffrey M. Introdução à econometria: uma abordagem moderna. 6. ed. São Paulo: Cencage Learning, 2017.

Published

2021-02-15

How to Cite

Silva, A. do E. S. da, & Salvador, P. I. C. A. (2021). Distance education and quality of education: a quantitative analysis. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–19, e31691. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31691

Issue

Section

Applied research