Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31540Keywords:
Instruction to the double, Clinic of activity, Sociodiscursive interactionismAbstract
To identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action.
Downloads
References
BATISTA, Matilde.; RABELO, Laís. Imagine que sou seu sósia... aspectos técnicos de um método em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 1-8, 2013.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-326.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado das Letras, 2006.
BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução de Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Matêncio. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
BULEA BRONCKART, Ecaterina; BRONCKART, Jean-Paul. As representações do agir educacional no quadro do gênero entrevista. In: BULEA BRONCKART, Ecaterina; BRONCKART, Jean-Paul. As unidades semióticas em ação: estudos linguísticos e didáticos na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo. Campinas: Mercado de Letras, 2017. p. 161-188.
BRONCKART, Jean-Paul; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 131-165.
BUCHETON, Dominique.; SOULÉ, Yves. Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe: un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation et Didactique, Rennes, v. 3, n. 3, p. 29-48, out. 2009. Disponível em: https://educationdidactique.revues.org/543?lang=fr. Acesso em: 5 jan. 2015.
CARVALHO, Adriana Cintra de. Trabalho docente (re)velado no dizer do professor de ensino fundamental. 2009. 154 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
CLOT, Yves. A função psicológica do trabalho. Tradução de Adail Sobral. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. 222 p.
CLOT, Yves. Gêneros profissionais e estilos da ação. In: CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Tradução de Guilherme João de Freitas e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010. p. 155-164.
DIAS, Eliana. et al. Gêneros textuais e(ou) gêneros discursivos: uma questão de nomenclatura? Interacções, n. 19, p. 142-155, 2011.
LIMA, Anselmo Pereira. Atividade, instrumentos e desenvolvimento humano em situação de ensino-aprendizagem profissional. In: BANKS-LEITE, L.; SMOLKA, A. L. B; ANJOS, D. D. (Org.). Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 33-48.
MACHADO, Anna Rachel; FERREIRA, Anise.; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Breve definição dos fundamentos e procedimentos dos estudos do trabalho do professor. In: MACHADO, Anna Rachel; FERREIRA, Anise.; LOUSADA, Eliane Gouvêa. O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas: Mercado das Letras, 2011. p. 61-96.
MACHADO, Irandé. Gêneros discursivos. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. 264p.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir Mário.; GAYDECZKA, Beatriz.; BRITO, Karim Siebeneiche. Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola, 2011. p. 17-33.
MAZILLO, Tânia Maria. O diário do professor-aluno: um instrumento para a avaliação do agir. In: MACHADO, Anna Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 298- 325.
NASCIMENTO, Elvira Lopes. Fundamentos e procedimentos dos estudos do trabalho do professor. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem, 2017. (Documento de aula).
NASCIMENTO, Elvira Lopes. O agir do professor (re) configurado nos gestos profissionais. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes.; ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Gêneros de texto / discurso: e os desafios da contemporaneidade. Campinas: Pontes, 2014. p. 121-143.
NASCIMENTO, Elvira Lopes; BRUN, Edna Pagliari. Transposição didática e gestos profissionais de ensinar: a construção do objeto de ensino pelo professor de Língua Portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, n. temático, 2017. No prelo.
OLIVEIRA, Marta. Kohl. Vygotsky aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione,1993. 111 p.
SILVA, Alda Karoline Lima da. Apropriações da instrução ao sósia na análise da atividade de trabalho. Estudos de Psicologia, Natal, v. 21, n. 4, p. 446-455, 2016.
VYGOTSKY, Lev. Linguagem e pensamento. 2001. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/eLibris/vigo.html. Acesso em: 31 jul. 2017.