Knowledge sharing through video

a case study in a stricto sensu graduate class

Authors

  • Felipe Pereira de Melo Universidade Cesumar
  • Fabrício Ricardo Tomaz Bernardelli
  • Bruna Hernandes Scarabelli
  • Fernanda Crocetta Schraiber
  • Luis Augusto Sautchuk Marchi
  • Arthur Gualberto Bacelar da Cruz Urpia

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31437

Keywords:

Knowledge management, Knowledge sharing, Video summaries, Learning

Abstract

The constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APO. Knowledge management: facilitator´s guide. 2010. Disponível em: http://www.apo-tokyo.org/00e-books/IS-39_APO-KM-FG.htm. Acesso em: 29 jul. 2019.

BARTOL, Kathryn M.; SRIVASTAVA, Abhishek. Encouraging Knowledge Sharing: The Role of Organizational Reward Systems. Journal of Leadership & Organizational Studies, 2002.

CUMMINGS, Jeffrey. Knowledge sharing: A review of the literature. The World Bank, 2003.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence; Working Knowledge. Harvard Business School Press, 2000.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Trad. de Lenke Peres. 8. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

DI CHIARA, Ivone Guerreiro.; ALCARA, Adriana Rosecler; TOMAEL, Maria Inês. Tipos de compartilhamento de informação e conhecimento no ambiente de P&D. Inf. & Soc. Est. João Pessoa, v. 20, n. 2, p. 105-118, maio/ago., 2010.

DIOGO, Rodrigo Claudino et al. Tecnologias da informação e comunicação na sala de aula: produção de vídeos por meio de smartphones como uma possibilidade viável para o ensino e a aprendizagem. Anais da Semana de Licenciatura, v. 1, n. 6, p. 169-173, 2015. Disponível em: http://www.jatai.ifgoias.edu.br/semlic/seer/index.php/anais/article/view/378/pdf_136. Acesso em: 28 jul. 2019.

DYER, Jeffrey H.; NOBEOKA, Kentauro. Creating and managing a high-performance knowledge-sharing network: The Toyota case. Strategic Management Journal, 2000.

DUTRA, Mitchell de Oliveira et al. Ferramentas da tecnologia da informação para a gestão do conhecimento e inovação – taxonomia e oportunidades de pesquisa. Revista GEINTEC; vol. 4, nº 3, p. 1195-1208; São Cristóvão: 2014. Disponível em: http://www.revistageintec.net/index.php/revista/article/view/349/623. Acesso em: 31 jul. 2019.

FREIRE, Jocemar José. FURLAN, Sandra Aparecida. SILVEIRA, José L. Gonçalves. Gestão do conhecimento na atividade de inteligência de segurança pública – uma abordagem prática e tecnológica. Curitiba: Appris, 2018.

HONG, Daegeun; SUH, Euiho; KOO, Choonghyo. Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of a financial company. Expert systems with Applications, v. 38, n. 12, p. 14417-14427, 2011.

LIN, Hsiu-Fen. Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, v. 33, n. 2, p. 135-149, 2007.

LIU, Yuwen; PHILLIPS, James S. Examining the antecedents of knowledge sharing in facilitating team innovativeness from a multilevel perspective. International Journal of Information Management, v. 31, n. 1, p. 44–52, 2011.

MATTERA, Tayane Cristina. Gestão do conhecimento na prática. IN: SOUTO, Leonardo Fernandes (org.). Gestão da Informação e do conhecimento: práticas e reflexões. Rio de Janeiro: Interciência, 2014.

NONAKA, Ikujiro e TAKEUCHI, Hirotaka. Criação do Conhecimento na Empresa: como as empresas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus,1997.

NUNES, Carolina Schmitt et al. O compartilhamento de conhecimento entre os agentes de um curso na modalidade EaD: um estudo de caso. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/107591/318587.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 jul. 2019.

ORDAZ, Carmen Camelo; CRUZ Joaquim Garcia; GINEL Elena Sousa. Facilitadores de los procesos de compartir conocimiento y su influencia sobre la innovación, Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, n. 42, p. 113-150, 2010.

POSSOLI, Gabriela Eyng. Gestão da Inovação e do conhecimento (livro eletrônico). Curitiba: InterSaberes, 2012. (Coleção Gestão Empresarial; v.2).

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.

SCHWARTZAN, José S. Síndrome de Down. São Paulo: Mackenzie, 1999.

SILVA, Franco Renildo; CORREA, Sena Emilce. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, ano, v. 1, n. 1, p. 23-25, 2014. Disponível em: https://fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/2Artigo1.pdf. Acesso em: 28 jul. 2019.

STEWART, Thomas A. A riqueza do conhecimento: o capital intelectual e a nova organização. Tradução de Afonso Celso Cunha Serra. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

SVEIBY, Karl Erick. A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliando patrimônios de conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

YOUNG, Ronald. Knowledge management tools and techniques manual. Asian Productivity Organization, v. 98, p. 1-98, 2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Melo, F. P. de, Bernardelli, F. R. T., Scarabelli, B. H., Schraiber, F. C., Marchi, L. A. S., & Urpia, A. G. B. da C. (2020). Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1383–1395. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31437