The myth of Hercules: between comic books and cordel literature
DOI:
https://doi.org/10.34019/2318-3446.2021.v9.33547Palabras clave:
Hércules, Quadrinhos, Cordel, Ensino de Literatura, MetamorfosesResumen
This paper aims at ways to introduce Classical Literature into middle school by using Ovid’s Metamorphoses compared to Ortega (2012) and Marco Haurélio's (2013) adaptations of the myth of Hercules. We based our work on Mortatti (2014; 2001) and Dalvi's (2013a, 2013b) discussion of the context of literature teaching in Brazil, Grijó's (2017) thesis on comic book adaptations of literary canon, and Alves' (2013) approach of Cordel Literature. This article defends that introducing and discussing such literature in regular schools, in parallel with other literary genres, allows students not only to access this kind of literature, but also to understand the differences between the genres and their circulation.
Descargas
Citas
ALVES, José Hélder. O que ler? Por que?: a literatura e seu ensino. In: DALVI, Maria Amélia at ali (Org). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 35-50.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Ensino Fundamental. Terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Biblioteca da Escola. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola. Acesso em 02 de junho de 2021.
CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e literatura. In: RIBEIRO, A. C. F. (Org.) Direitos humanos. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 168-191.
CESILA, Robson Tadeu. Intertextualidade e Estudos Clássicos. In: SILVA, Gilvan Ventura da; LEITE, Leni Ribeiro (org.). As múltiplas faces do discurso em Roma: textos, inscrições, imagens. Vitória: Edufes, 2014. p. 10-22.
DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola: propostas didáticas-metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia at ali (Org). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013a. p. 67-97.
DALVI, Maria Amélia. Literatura na educação básica: propostas, concepções, práticas. Cadernos de Pesquisa em Educação, n. 38, p. 123-140, 2013b.
FORTES, Fábio Silva; MIOTTI, Charlene Martins. Cultura clássica e ensino: uma reflexão sobre a presença dos gregos e latinos na escola. Organon, v. 29, n. 56, p. 153-173, 2014.
GALO, Regina Aranda. Dos Livros para os Quadrinhos: as Quadrinizações de Obras Literárias na Sala de Aula. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 11, n. 2, p. 33-41, 2010.
GIROTTO, Cyntia Graziella; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: uma alternativa para o início da educação literária. Álabe, n. 10, p. 1-21, 2014.
GRIJÓ, Andrea Antolini. Quem conta um conto aumenta um ponto? Reflexões sobre as adaptações de clássicos da literatura para crianças e jovens leitores. 250f. Tese (Doutorado em Educação) pela Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, 2017.
HAURÉLIO, Marcos. Os 12 trabalhos de Hércules. Ilustrações: Luciano Tasso. 1º edição. São Paulo, Cortez Editora, 2013.
HÉRCULES. Ron Clements e John Musker. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 1997. (93 min.).
HÉRCULES. Brett Ratner. Estados Unidos: Paramount Pictures, 2014. (98 min.).
LEITE, Leni Ribeiro. Épica II: Ovídio, Lucano e Estácio. Campinas: Unicamp, 2016.
MORTATTI, Maria do Rosário. Literatura e escola: sobre a formação do gosto. 2º edição. São Paulo: Martins, 2001.
MORTATTI, Maria do Rosário. Na história do ensino da literatura no Brasil: problemas e possibilidades para o século XXI. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 52, p. 23-43, 2014.
ORTEGA, Denise. Os doze trabalhos de Hércules: adaptada da obra de Monteiro Lobato. (Coleção Monteiro Lobato em quadrinhos). Ilustração: Luiz Podavin. São Paulo: Globo, 2012.
OVÍDIO. As metamorfoses. Organização de Mauri Furlan e Zilma Nunes. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017
ROCHA, José Geraldo. Se te derem um limão, faça dele uma limonada: reflexões sobre racismo na obra de Monteiro Lobato. Revista Ciências Humanas, v. 8, n. 2, p. 7-13, 2015.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do Desterro: A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, n. 51, p. 19-53, 2006.
TOPAN, Juliana de Souza. O "Sítio do Picapau Amarelo da Antiguidade": singularidades das Grécias lobatianas. 2007. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/reposip/252452>. Acesso em: 13 dez. 2018.
VASCONCELLOS, Paulo Sérgio de. Definindo épica. In: Épica I: Ênio e Virgílio. Campinas: Unicamp, 2014, p. 11-29.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Thayrynne Coutinho, Leni Ribeiro Leite
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Derechos de autor
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
1. Los autores y las autoras conservan los derechos de autor y le otorgan a la revista el derecho a la primera publicación, que está bajo la licencia Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Los autores y las autoras pueden publicar y compartir el trabajo con reconocimiento de la publicación inicial en esta revista.
3. Los autores y las autoras de las obras aprobadas autorizan a la revista a asignar el contenido de sus obras, después de la publicación, para su reproducción en indexadores de contenido, bibliotecas virtuales y similares.
Para obtener más información sobre Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional, acceda a: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
Exención editorial
El contenido de los artículos publicados es responsabilidad única y exclusiva de sus autores, y no representa la posición oficial de Rónai - Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios o de la Faculdade de Letras de la Universidad Federal de Juiz de Fora o instituciones asociadas.