Didactic sequences in the storytelling of Ovidian myths

Authors

  • Letícia Machado Miranda Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Barbara Delgado Azevedo Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Fernanda Cunha Sousa Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

storytelling, didactic sequences, classical studies, Portuguese teaching

Abstract

This work intends to present part of the Universidade Federal de Juiz de Fora Liberal Arts Contos de Mitologia group practice with students of the fifth elementary grade. The objective is to promote Classical Culture to the basic educational segments and to improve academic and didactic qualification of the fellows. For this purpose, didactic sequences were developed based on the myths from Ovid’s Metamorphoses. The study disseminates myth storytelling and provides space for oral genres practices associated with written ones inside the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDT, A. L.; GUSTSACK, F.; FELDMANN, J. Reflexões sobre a contação de histórias. Conjectura: Filosofia E Educação 14 (2):169-185. 17, 18, 19 de agosto, 2009.

BRONCKART, J.P. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. 2 ed. 2. reimpr. São Paulo: EDUC, 2012.

_________. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2008.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COSSON, R. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildo. Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20).

OVÍDIO. Metamorfoses. 2. ed. Lisboa: Cotovia, 2007. Tradução de Paulo Farmhouse Alberto.

SCHNEUWLY, B..Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SCHNEUWLY, B. e DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

SOUSA, F. C.; ZANIRATO, T. F. R. Contos de mitologia: a extensão universitária como forma de compartilhamento do saber. In: XIII Congresso Latino-Americano de Extensão Universitária, 2015, Havana. Caderno de anais do XIII Congresso Latino-Americano de Extensão Universitária. Havana: Editora da universidade de Havana, 2015.

TIAGO, M. V.; SOUSA, C. F.; AULER, J. Metamorfoses: a transformação dos mitos e o ato de (re)contar histórias. No prelo.

Published

2017-03-17

How to Cite

MACHADO MIRANDA, L.; DELGADO AZEVEDO, B.; CUNHA SOUSA, F. Didactic sequences in the storytelling of Ovidian myths. Rónai – Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 79–88, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ronai/article/view/23190. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: XXIV Semana de Estudos Clássicos da UFJF