As Potencialidades Metodológicas da Engenharia Didática na Educação Estatística
Keywords:
Didática da Matemática Francesa; Educação Estatística; Engenharia Didática; Revisão Sistemática da Literatura.Abstract
This article presents the development and results of a literature review on French Didactics of Mathematics and Statistical Education, using Didactic Engineering as a research methodology and/or as a methodological tool for the classroom. This search for scientific articles is part of two doctoral investigations focused on teacher training for working with Statistical Education. The main objective was to conduct a quantitative survey, through a Systematic Literature Review, and a qualitative analysis of research that combines Statistical Education and Didactic Engineering from 2011 to 2023, in journals indexed on the CAPES Sucupira platform, which were classified as A1, A2, A3, A4, B1, and B2 in the latest Qualis ranking (2023) within the Education field, with a focus on Mathematics Education. Additionally, the review aimed to understand how Didactic Engineering structures research supported by French Didactics of Mathematics. This review was based on guidelines from researchers dedicated to this type of methodology, following the different phases of the review process rigorously: definition of objectives/questions, research equations, and databases; determination of inclusion, exclusion, and methodological validity criteria; and presentation and discussion of results. Google Sheets was used as a supporting software. The review results showed that it is potentially valid to persist in research aligning the proposed themes.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, C. M. C.; FARIAS, L. M. S. Observações acerca de uma Engenharia Didática de Formação para o Ensino de Probabilidade. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel (PR), v. 3, n. 2, p. 566-594, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.2.22612. Acesso em: 10 ago. 2024
ALMOULOUD, S. Ag. A Engenharia Didática: uma metodologia de pesquisa na educação matemática. Boletim de Educação Matemática - Bolema, Rio Claro (SP), v. 20, n. 27, p. 160-180, 2007a.
ALMOULOUD, S. Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: UFPR. 2007b.
ARTIGUE, M. Ingénierie Didactique. Recherches em Didactique dês Mathématiques,
Grenoble, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
ARTIGUE, M. Engenharia Didáctica. In: BRUN, J. (Dir.,). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 193-217. (Horizontes Pedagógicos)
BRUN, J. (Dir.,). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. (Horizontes Pedagógicos)
CAMPOS, A. F. M.; CAETANO, L. M. D.; GOMES, V. M. L. R. Revisão Sistemática de Literatura em Educação: Características, Estrutura e Possibilidades às Pesquisas Qualitativas. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 54, p. 139-169, 2 jun. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2702. Acesso em: 10 fev. 2024.
CASTILHO, C. R.; FIGUEIREDO, H. A.; RODRIGUES, C. K. Engenharia Didática como metodologia de pesquisa e procedimento metodológico para a sala de aula. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - RIDEMA, Juiz de Fora, v. 15, n. 3, p. 89-112, 2020.
CASTILHO, C. R.; FIGUEIREDO, H. A.; RODRIGUES, C. K. As noções de acaso no ensino de probabilidade pautado na BNCC: uma proposta para o primeiro ano do ensino fundamental. Revista Educação Matemática, Campina Grande-PB, v. 10, n. 1, p. 94-111, 2021.
CAZORLA, I.; GUSMÃO, C.; KATAOKA, V. Validação de uma Sequência Didática de Probabilidade a partir da Análise da Prática de Professores, sob a Ótica do Enfoque Ontossemiótico. Boletim de Educação Matemática - Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 39, p. 451-472, ago. 2011.
COUTINHO, C. Q.S.; SILVA, M.J.F.; ALMOULOUD, S.Ag. Desenvolvimento do Pensamento Estatístico e sua Articulação com a Mobilização de Registros de Representação Semiótica. Boletim de Educação Matemática - Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 39, p. 495-514, ago. 2011.
FIGUEIREDO, H.; RODRIGUES, C. K.; CASTILHO, C.. Investigação da Construção do Conhecimento em Medidas de Tendência Central Utilizando a Engenharia Didática. Perspectivas da Educação Matemática, INMA/UFMS, v. 15, n. 40, 2022. DOI 10.46312/pem.v15i40.13241.
LIMA, R. F. Ensino de Probabilidade como Objeto de Pesquisa: o que vem sendo investigado? ReviSeM - Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, Sergipe, n.1, ano 2021, p. 276–295. Disponível em: <https://periodicos.ufs.br/ReviSe/article/view/14519/11853 > Acesso em: 10 jul. 2024.
NAGAMINE, C. M. L.; HENRIQUES, A.; UTSUMI, M. C.; CAZORLA, I. M. Análise Praxeológica dos Passeios Aleatórios da Mônica. Boletim de Educação Matemática - Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 39, p. 451-472, ago. 2011.
PETTICREW, M.; ROBERTS, H.] Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. 1st ed. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2006.
POMMER, E. C. A Contribuição da Engenharia Didática para a Formação do Professor de Matemática. Revista Brasileira de Educação Matemática, v. 10, n. 1, p. 45-60, 2013.
PRATES, E.; MATOS, J. R. Educação Matemática e Educação a Distância: uma revisão sistemática da literatura. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 67, p. 522-543, ago. 2020
SANTANA, M. G.; CAZORLA, I. M.; UTSUMI, M. C. Ensino de função afim por meio da Educação Estatística: uma abordagem com variáveis antropométricas. Boletim de Educação Matemática - Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 69, p. 123-145, 2021.
ZAWACKI-RICHTER, O. et al. (ed.). Systematic Reviews in Educational Research. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2020. E-book. ISBN 9783658276010. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7. Acesso em: 11 fev. 2024.