The performance in writing of elementary school students: relationships with memory, attention and executive functions
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-1247.2023.v17.35623Keywords:
school performance; literacy; memory; attention; executive functionsAbstract
This study aimed to investigate which cognitive variable (s) predicts the writing performance of 227 children, aged 8 to 12 years, enrolled in the 3rd to 5th grades of elementary school in public schools of a city in the state of São Paulo. Participants were assessed for memory, attention and executive functions. The results of the analyzes showed that working memory, attention and cognitive flexibility correlated significantly with writing and that memory and attention skills are the ones that best respond to the writing performance of elementary school children.
Downloads
References
Altemeier, L. E., Abbot, R. D., Berninger, V. W. (2008). Executive functions for reading and writing in typical literacy development and dyslexia. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 30(5), 588-606. https://doi.org/10.1080/13803390701562818
Alves, L. M., & Ribeiro, M. M. (2011). Desempenho em memória de trabalho em escolares com e sem queixas de alterações de aprendizagem. Revista Tecer, 4(6), 54-65. http://dx.doi.org/10.15601/1983-7631/rt.v4n6
Andrade, E. R. (2002). Memória de trabalho verbal e visual em crianças com transtorno do déficit de atenção/ hiperatividade [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório institucional USP.
Andrade, M. J., Carvalho, M. C., Alves, R. J. R., & Ciasca, S. M. (2016). Desempenho de escolares em testes de atenção e funções executivas: Estudo comparativo. Revista Psicopedagogia, 33(101), 123-132. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000200002
Assis, E. F., Nogues, C. P., Corso, L. V., Dorneles, B. V., & Corso, H. V. (2021). Relações entre a compreensão de leitura, resolução de problemas de raciocínio quantitativo e funções executivas. Ciência e Educação, 27, e21004. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SrpwjmjvDNHfW3hpcdxypjR/
Baddeley, A., & Hitch, G. J. (1974). Working memory. In G. A. Bower (Org). Recent advances in learning and motivation. (pp. 240-279). Academic Press.
Barbosa, P. M. F., Bernardes, N. G. B., Misorelli, M. I., & Chiappetta, A. L. M. L. (2010). Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental. Revista CEFAC, 12(4), 598-607. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-18462010000400009&script=sci
_abstract&tlng=pt
Berninger, V. W. & Chanquoy, L. (2012). What writing is and how it changes across early and middle childhood development: a multidisciplinary perspective. In E. L. Grigorenko; E. Mambrino, & D. D. Preiss (Orgs.) Writing: A mosaic of new perspectives (pp. 65–84). Psychology Press.
Bouzaboul, M., Amri, A., Abidli, Z., & Saidi, H. (2020). Relationship between executive functions and academic performance among Moroccan middle school students. Dementia Neuropsychologia, 14(2), 194-199. https://www.researchgate.net/publication/342136484_Relationship_between_executive_functions_and_academic_performance_among_Moroccan_middle_school_students
Carvalho, C. A. S. M. & Fernandes, D. C. (2018). Contribuições das funções executivas para o desempenho acadêmico. Argumentos Pró-Educação, 3(7), 164-184. http://ojs.univas.edu.br/index.php/argumentosproeducacao/article/view/292
Cowan, N. (2005). Essays in cognitive psychology: Working memory capacity. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203342398
De Weerd, P. (2003). Neural basis of attention. In L. Nadel (Ed.), Encyclopedia of cognitive science: Vol. 1 (pp. 238-246). Nature Publishing Group.
Dias, N. M., & Malloy-Diniz, L. F. (2020). Funções Executivas: Modelos e aplicações. Pearson Clinical Brasil.
Drijbooms, E., Groen, M. A., & Verhoeven, L. (2015). The contribution of executive functions to narrative writing in fourth grade children. Read Writ, 28, 989–1011. https://link.springer.com/article/10.1007/s11145-015-9558-z
Ferreira, T. L. (2011). Avaliação da memória de trabalho auditiva e visual em crianças com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório institucional UNICAMP. https://www.repositorio.unicamp.br/Resultado/Listar?guid=1668546138539
Fonseca, G. U. S., Lima, R. F., Ims, R. E., Coelho, D. G., & Ciasca, S. M. (2015). Evidências de Validade para Instrumentos de Atenção e Funções Executivas e Relação com Desempenho Escolar. Temas em Psicologia, 23(4), 843-858. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2015000400005
Fuentes, D., Malloy-Diniz, L. F., Camargo, C. H. P., & Cosenza, R. M . (2008). Neuropsicologia: Teoria e prática. Artmed.
Gindri, G., Keske-Soares, M., & Mota, H. B. (2007). Memória de trabalho, consciência fonológica e hipótese de escrita. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, 19(3), 313-322 https://www.scielo.br/pdf/pfono/v19n3/en_a10v19n3.pdf
Godoy, D. M. A. (2016). Aprender a escrever: Contribuição das habilidades de consciência fonêmica, nomeação seriada rápida e memória de trabalho. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 11(4), 2558-2575. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9209
Gonçalves, H. A., Viapiana, V. F., Sartori, M. S., Giacomoni, C. H., Stein, L. M., & Fonseca, R. P. (2017). Funções executivas predizem o processamento de habilidades básicas de leitura, escrita e matemática? Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 9(3), 42-54. http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/16079/2/Funcoes_executivas_predizem_o_processamento_de_habilidades_basicas_de_leitura_escrita_e_matematica.pdf
Guadagnini, M. F., & Simão, A. N. P. (2016). Investigação da atenção de adolescentes que apresentam mau desempenho escolar. Revista Psicopedagogia, 33(102), 251-261. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300004
Guerreiro, M. M. (1993). Abordagem Neurológica na Síndrome do X-Frágil [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório institucional UNICAMP. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/69799?guid=1642723205960&returnUrl=%2Fresultado%2Flistar%3Fguid%3D1642723205960%26quantidadePaginas%3D1%26codigoRegistro%3D69799%2369799&i=16
Hayes, J. R., & Flower, L. S. (1980). Identifying the organization of writing processes. In L. W. Gregg, & E. R. Steinberg (Eds.), Cognitive processes in writing, (pp. 3-29). Lawrence Erlbaum Associates.
Hooper, S. R., Costa, L. J., McBee, M., Anderson, K. L., Yerby, D. C., Knuth, S. B., & Childress, A. (2011). Concurrent and longitudinal neuropsychological contributors to written language expression in first and second grade students. Read Writ, 24, 221-252. https://link.springer.com/article/10.1007/s11145-010-9263-x
Jackson, A. F. (2015). The role of executive function in writing achievement in first grade. [Tese de Doutorado, University of Delaware]. Repositório institucional da University ofDelaware:https://www.proquest.com/openview/b243cf34d0d188b97a0999d3d60155bc/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
Kent, S., Wanzek, J., Petscher, Y., Otaiba, S. A., & Kim, Y. S. (2014). Writing fluency and quality in kindergarten and first grade: The role of attention, reading, transcription, and oral language. Read Writ, 27(7), 1163–1188.https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11145-013-9480-1
Lent, R. (2004). Cem bilhões de neurônios: Conceitos fundamentais de Neurociência. Atheneu.
Lezak, M. D. (1982). The problem of assessing executive functions. International Journal of Psychology, 17, 281-297. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/00207598208247445.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (2004). Neuropsychological Assessment (4th ed.). Oxford University Press.
Lima, R. F., & Ciasca, S. M. (2006a). Teste Cor-Palavra de Stroop (SCWT): Adaptação DISAPRE. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas. (Não publicado).
Lima, R. F., & Ciasca, S. M. (2006b). Teste das Trilhas A/B (TMT - A/B): Adaptação DISAPRE. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas. (não publicado).
Lima, R. F., & Ciasca, S. M. (2006c). Teste de Cancelamento (TC): Adaptação DISAPRE. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas - Departamento de Neurologia. (Não publicado).
Lima, R. F., Travaini, P. P., & Ciasca, S. M. (2009). Amostra de desempenho de estudantes do ensino fundamental em testes de atenção e funções executivas. Revista Psicopedagogia, 26,(80), 188-199. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S010384862009000200004&script=sci_abstract.
Luria, A. R. (2006). O Desenvolvimento da Escrita na Criança. In L. S. Vygotsky, A.R. Luria, A. N. Leontiev, Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem (10a ed., pp. 143-189). Ícone.
Luria, A. R. (1981). Fundamentos de Neuropsicologia. (R. Juarez Aranha, Trad.) Livros Técnicos e Científicos, Ed. da Universidade de São Paulo.
Martinelli, S. C.; Caliatto, S. G., Ferreira, A. A., Conceição, A. K., & Aguena Matsuoka, E. C. (2015). Teste de avaliação da escrita (TAE): Proposta de instrumento de avaliação. In XXII Congreso Internacional de Educación y Aprendizaje, Madrid, España.
Pazeto, T. C. B., Dias, N. M., Gomes, C. M. A., & Seabra, A. G. (2020). Prediction of Reading and Writing in Elementary Education through Early Childhood Education. Psicologia: Ciência e Profissão, 40, 1-14. https://www.scielo.br/j/pcp/a/SMcFsV8qCqsLYpFWKn4h7Jk/?lang=en.
Sá, C. B. A., Maioli, M. C. B. P., Ramos, T. S., Melo, D. F. P., Macedo, E. C., & Mecca, T. P. (2018). Avaliação de memória de curto prazo em crianças no início do ensino fundamental. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo,18(1),47-65. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-03072018000100004
Seabra, A. G., & Dias, N. M. (2012). Avaliação neuropsicológica cognitiva: Atenção e funções executivas: Vol. 1. Memnon.
Simão, A. N. P., Lima, R. F., Natalin, J. C., & Ciasca, S. M. (2010). Comparação do desempenho de estudantes em instrumentos da atenção e funções executivas. Revista Psicopedagogia, 27(83), 171-180. http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/200/comparacao-do-desempenho-de-estudantes-em-instrumentos-de-atencao-e-funcoes-executivas.
Siquara, G. M., Lima, C. S., & Abreu, N. (2018). Working memory and intelligence quotient: Which best predicts on school achievement? Psico, 49(4), 365-374. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/27943.
Spreen, O., & Strauss, E. (1998). A Compendium of Neuropsychological Tests Administration, Norms and Commentary. Oxford University Press.
Stroop, J. R. (1935) Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology, 18, 643-662. https://psycnet.apa.org/record/1936-01863-001.
Toledo, M. M. (2005). Comparação do diagnóstico e resposta a um treino de atenção sustentada, seletiva e alternada em crianças com Transtorno e Déficit de Atenção/Hiperatividade – Subtipo Combinado, Subtipo Predominantemente Desatento e Subtipo Predominantemente Hiperativo-Impulsivo [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repostorio institucional UNICAMP. https: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/367658?guid=1668551578481&returnUrl=%2fresultado%2flistar%3fguid%3d1668551578481%26quantidadePaginas%3d1%26codigoRegistro%3d367658%23367658&i=2
Uehara, E., & Landeira-Fernandez, J. (2010). Um panorama sobre o desenvolvimento da memória de trabalho e seus prejuízos no aprendizado escolar. Ciências & Cognição, 15(2), 31-41. http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/375.
Weintraub, S., & Mesulan, M. M. (1985). Principles of Behavioral Neurology. F. A. Davis Company.