Liminaridade e monstruosidade

A visão profética de Ezequiel 1 como ruptura simbólica

Authors

  • Rafael Goncalves Pereira Universo Metodista de São Paulo
  • Omar João da Silva

DOI:

https://doi.org/10.34019/2236-6296.2025.v28.48568

Keywords:

Ezequiel, Monstruoso, Literatura do sagrado, Exílio babilônico

Abstract

The narrative in the first chapter of Ezekiel stands out as one of the most enigmatic passages in prophetic biblical literature. The account features hybrid creatures, celestial thrones, supernatural movements, and a divine manifestation that challenges traditional anthropomorphic conceptions. This prophetic vision, rich in symbolism and complexity, can be analyzed through the lens of the “monstrous” within sacred literature, exploring its theological, cultural, and mythopoetic dimensions. A closer examination of this vision reveals the influence of Mesopotamian traditions, as well as the impact of the Babylonian exile on the configuration of this prophetic experience. Literarily, Ezekiel 1 draws parallels with apocalyptic and cosmogonic texts from the Ancient Near East, particularly with Mesopotamian mythological traditions. The descriptive elements suggest the influence of Babylonian iconography — reinterpreted, however, through a monotheistic perspective.

Keywords: Ezekiel; Monstrosity; Sacred literature; Babylonian exile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Omar João da Silva

Graduado em Recursos Humanos pela Universidade Ibirapuera (UNIB). Graduado em Teologia pelo Seminário Teológico Batista Enéas Tognini (STBNET) como convalidação pela Universidade Metodista de São Paulo – SP (UMESP). Mestre e Doutor em Ciências da Religião na área de concentração Linguagens da Religião e na linha de pesquisa de Literatura e Religião do Mundo Bíblico, com ênfase no Antigo Testamento pela Universidade Metodista de São Paulo – SP (UMESP). Atualmente é pós-doutorando em Ciência da Religião (Teologia e Bíblia) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PR (PUC/PR). Membro efetivo e atuante do Grupo de Pesquisa do Antigo Oriente Próximo (OAP). Editor da Revista de Interpretação Bíblica Latino Americana (RIBLA).

References

ALBRIGHT, William. The Biblical Period from Abraham to Ezra. New York: Harper & Row, 1963.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. 5° edição revisada e ampliada. São Paulo: Paulus, 2002.

BOTTÉRO, J. La religion babylonienne. Paris: Gallimard, 1952.

BROOME, E. C. Ezekiel’s abnormal personality. The Word in the World, Cambridge, v. 1, p. 277-292, 1946.

CASSEM, N. H. Ezekiel’s psychotic personality: reservations on the use of the couch for biblical personalities. In: Moriarty, F. L. (Org.). The Word in the World. Cambridge, 1973, p. 59-70.

COHEN, Jeffrey Jerome; DONALD, James; HUNTER, Ian. Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

COHEN, Jeffrey Jerome. Monster Theory: Reading Culture. University of Minnesota Press, 1996.

COLLINS, John J. A imaginação apocalíptica. São Paulo: Paulus, 2010.

DHORME, E. Les religions de Babylonie et d’Assyrie. Paris: Presses Universitaires de France, 1945.

EYSENCK, Hans Jurgen. Der Prophet Ezechiel: Eine pathographische Studie. In: Arbeiten zur Psychiatrie, Neurologie und inre Grenzgebieten, 1947, p. 77-85.

BROWN, E. Raymond; FITZMYER, Joseph A; MURPHY, Roland. Novo comentário bíblico São Jerônimo - Antigo Testamento. São Paulo: Educação Cristã, 2012.

FRANCISCO, Edson de Faria. Léxico do Antigo Testamento Interlinear: Hebraico- Português. v. 5, São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil (SBB), 2024.

HAMORI, Esther. God’s Monsters. Minneapolis: Broadleaf books, 2023.

HOLLADAY, William L. Léxico Hebraico e Aramaico do Antigo Testamento. São Paulo: Vida Nova, 2010.

IVEMAR, Antônio. A “influência” do mito babilônico da criação, Enume Elish, em Gênesis 1,1-2,4a. Dissertação (Mestrado). Programa de pós-graduação em Ciências da Religião – Universidade Federal de Recipe, 2010.

KANDEL, E. R.; SCHWARTZ, J. H.; JESSELL, T. M. Principles of Neural Science. 6. ed. New York: McGraw-Hill, 2021.

KLEIN, Ralph. Israel o exílio: uma interpretação teológica. São Paulo: edições paulinas, 1990.

KNAUF, Ernst A.; TOORN, Karel van der; BECKING, Bob; HORST, Pieter W. van der (Orgs.). Dictionary of deities and demons in the Bible. Leiden: Brill, 1999.

LIMA, Maria de Lourdes Corrêa. Mensageiros de Deus: profetas e profecias no antigo Israel. Rio de Janeiro: PUC-Rio, São Paulo: Reflexão, 2012.

NASCIMENTO, Lucas. Ezequiel 28 em perspectiva histórico-traditiva. Estudos Bíblicos, São Paulo, v. 40, n. 149, p. 56–68, jan./jul. 2024.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde – 10ª Revisão (CID-10). Genebra: OMS, 1993.

REHFELD, Walter. Introdução à Mística Judaica. São Paulo: Loyola, 2015.

ROMER, Thomas; NIHAN, Christophe; MACCHI, Jean-Daniel. Antigo Testamento: história, escritura e teologia. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

SCHMID, Konrad. História da literatura do Antigo Testamento. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

SCHOKEL, Alonso. Dicionário bíblico hebraico-português. São Paulo: Editora Paulus, 1997.

SCHOKEL, Alonso; SÍCRE, Luis. Os profetas II. São Paulo: Paulus, 2015.

SCHULTZ, Adolf C. O livro de Ezequiel. In: TERRY, Merrill C. (Org.). Enciclopédia da Bíblia. São Paulo: Cultura Cristã, vol 1-5, 2008.

SCHWANTES, Milton. Sofrimento e Esperança no exílio. São Leopoldo, Oikos, 2009.

TAYLOR, John B. Ezequiel: Introdução e Comentário. São Paulo: Edições Vida Nova, 2017.

Published

2025-07-29

How to Cite

GONCALVES PEREIRA, R.; JOÃO DA SILVA, O. Liminaridade e monstruosidade: A visão profética de Ezequiel 1 como ruptura simbólica. Numen, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 35–49, 2025. DOI: 10.34019/2236-6296.2025.v28.48568. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/article/view/48568. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Monstros e monstruosidades nas expressões religiosas