A personagem feminina como ponte para a ascensão pela via do amor no conto Substância de João Guimarães Rosa

Authors

  • Marcio Cappelli Alo Lopes Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Maria Luísa Magnani Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.34019/2236-6296.2024.v27.43719

Keywords:

mystique; female character; rise; love; Guimarães Rosa.

Abstract

The purpose of this article is to address the development of mystique based on the short story Substância by João Guimarães Rosa, in which the presence of the female figure is essential for the couple's upward movement. With this objective in mind, we seek to focus on an attentive and careful reading of the story, in order to listen to the mystique that allows itself to resonate. Preserving the autonomy of the work, we note that the development of the mystique rests on the love nurtured by the couple. In this movement, the character Maria Exita becomes relevant as a guide who leads Sionésio in his conversion until the love between the couple elevates them to the encounter of cosmic unity in an epiphanic moment. At the end we present a parallel of the role played by the Rosean character in tune with two characters from the Western tradition: the Holy Mary of Christianity and the priestess Diotima in the dialogue The Banquet by Plato.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Substância. In: ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007. p. 925-925.

ANGIONI, Lucas. Prioridade e substância na metafísica de Aristóteles. Doispontos:, Curitiba, São Carlos v. 7, n. 3, p. 75-106, abr. 2010.

ANSEN, João Adolfo. Benedito Nunes, leitor de Guimarães Rosa. In: PINHEIRO, Victor Sales (org.). A Rosa o que é de Rosa: literatura e filosofia em Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: Difel, 2013. p. 23-34.

LOSSO, Eduardo Guerreiro Brito. Atar-se ao mastro para ouvir o canto místico da sereia rosiana. Ihu - On-Line, São Leopoldo, v. 1, n. 538, p. 47-55, 05 ago. 2019. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/media/pdf/IHUOnlineEdicao538.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.

NUNES, Benedito. O amor na obra de Guimarães Rosa. In: A Rosa o que é de Rosa: literatura e filosofia em Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: Difel, 2013. p. 37-77.

PLATÃO. O Banquete. São Paulo: Edipro, 2012.

“Primeiras Estórias” é, ou pretende ser, um manual de metafísica. Folha de São Paulo. São Paulo, 30 jun. 1996. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/6/30/mais!/10.html

RÓNAI, Paulo. Os vastos espaços. In: ROSA, Guimarães. Primeiras Estórias. 15. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001. p. 14-48.

ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. 15. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001. p.

ROSA, João Guimarães; BIZZARI, Edoardo. João Guimarães Rosa: correspondência com seu tradutor italiano Eduardo Bizzari. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.

SPERBER, Suzi Frankl. Caos e Cosmos: leituras de Guimarães Rosa. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1976.

VICENTINI, Gabriel; FERREIRA, Laura Helena Rossetti; DERAMIO, Luís Carlos Garcia. Substância - João Guimarães Rosa: análise. Revista Eletrônica de Educação e Ciência, Avaré, v. 7, n. 2, p. 37-46, . 2017. Disponível em: https://fira.edu.br/revista/wp-content/uploads/2017/09/2017_vol7_num2_pag37.pdf

Published

2024-08-23

How to Cite

CAPPELLI ALO LOPES, M. .; MAGNANI, M. L. A personagem feminina como ponte para a ascensão pela via do amor no conto Substância de João Guimarães Rosa. Numen, [S. l.], v. 27, n. 1, 2024. DOI: 10.34019/2236-6296.2024.v27.43719. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/article/view/43719. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Religião e Amor