O monstruoso na versão latina do Apocalipse de Paulo (séc. V)
Uma aproximação literária e histórica
DOI:
https://doi.org/10.34019/2236-6296.2025.v28.48423Keywords:
Apocalipse de Paulo, Teoria dos Monstros, Cristianismo Ocidental, Jeffrey Jerome Cohen, Imaginário do InfernoAbstract
This article analyzes the Latin version of the Apocalypse of Paul, likely composed in Italy in the late fifth century, through a literary and historical approach. The aim is to understand how the monstrous figures and infernal scenes described in the narrative function as pedagogical and disciplinary instruments within Western Christianity. Drawing on Jeffrey J. Cohen’s monster theory, the study interprets these images as symbolic constructions that reflect the anxieties, tensions, and strategies of moral control characteristic of a Christianity that, while hegemonic, was marked by internal disputes and conflicts. The methodology combines textual analysis with tools from cultural history, relying on primary sources and relevant historiographical support. The findings show that the hell depicted in the Apocalypse of Paul not only conveys divine punishment, but also serves as an inverted mirror of the Christian community, projecting spiritual failure onto monstrous forms for those who do not conform to the idealized Christian way of life. The text thus emerges as a rhetorical device in the service of identity construction for a vigilant and ascetic Christianity amid the political and social fragmentation of the Western Roman world.
Downloads
References
BREMMER, J. N. Christian Hell: From the Apocalypse of Peter to the Apocalypse of Paul. Numen, v. 56, 2009, p. 298-325.
BROWN, Peter. The World of Late Antiquity. London: Thames and Hudson, 1971.
CASEY, Robert P., The Apocalypse of Paul. The Journal of Theological Studies, v. 34, 1933, p. 21-32.
COHEN, Jeffrey Jerome (ed.). Monster Theory: Reading Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996.
COLLINS, Adela Yarbro. Introduction. Semeia, v. 36, 1986, p. 1-9.
COLLINS, John J. Introduction: towards the morphology of a genre. Semeia, v. 14, 1979, p. 1-19.
HENNING, Meghan. Eternal punishment as Paideia: The ekphrasis of Hell in the Apocalypse of Peter and the Apocalypse of Paul. Religious Studies Faculty Publications, v. 95, 2014, p. 1-16.
HIMMELFARB, Martha. Tours of Hell: an apocalyptic form in Jewish and Christian literature. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1983.
HIMMELFARB, Martha. The experience of the visionary and genre in the Ascension of Isaiah 6–11 and the Apocalypse of Paul. Semeia, v. 36, 1986, p. 97–111.
LANZILLOTTA, Lautaro Roig; VLIET, Jacques van der. The Apocalypse of Paul (Visio Pauli) in Sahidic Coptic: Critical edition, translation and commentary. Boston: Brill, 2023.
MACUMBER, Heather. Recovering the monstrous in Revelation. Lanham: Lexington Books/Fortress Academic, 2021.
MIRANDA, Valtair A. Apocalipse de Paulo: introdução e tradução. São Paulo: Paulus, 2021.
MIRANDA, Valtair Afonso. Metodologia de leitura do Apocalipse de João In: Para estudar a Bíblia: abordagens e métodos. São Paulo: Editora Recriar, 2021, p. 309-334.
NOGUEIRA, Paulo Augusto de Souza. Taxonomia dos Monstros no Cristianismo Primitivo. Revista Caminhos, v. 22, n. 2, 2024. p. 542-557.
SILVERSTEIN, Theodore. Visio Sancti Pauli: The history of the Apocalypse in Latin together with nine texts. London: Christophers, 1935.
SILVERSTEIN, Theodore; HILHORST, Anthony. Apocalypse of Paul: a new critical edition of three Long Latin Versions. Genève: Patrick Cramer Éditeur, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- O envio de artigo implica automaticamente a cessão dos direitos autorais à Numen, que não se obriga a devolver os originais das colaborações examinadas e revisadas. Numen reserva-se todos os direitos autorais dos artigos publicados, inclusive artigos traduzidos, contudo, mediante solicitação, pode autorizar sua posterior reprodução desde que citada a fonte. Pela cessão do direito autoral, os autores e as autoras recebem dois exemplares; autores e autoras de resenhas recebem um exemplar do respectivo número.
- Artigos que não seguirem as normas formais de apresentação aqui especificadas serão devolvidos para posterior adequação pelos seus autores.
- Os artigos publicados na Numen são de total responsabilidade dos respectivos autores e autoras.
- O envio de artigo implica automaticamente a cessão dos direitos autorais à Numen, que não se obriga a devolver os originais das colaborações examinadas e revisadas. Numen reserva-se todos os direitos autorais dos artigos publicados, inclusive artigos traduzidos, contudo, mediante solicitação, pode autorizar sua posterior reprodução desde que citada a fonte. Pela cessão do direito autoral, os autores e as autoras recebem dois exemplares; autores e autoras de resenhas recebem um exemplar do respectivo número.
- Artigos não enquadrados nas normas de apresentação especificadas serão devolvidos para posterior adequação pelos seus autores e autoras.
- Os artigos publicados na Numen, no que diz respeito ao conteúdo, correção lingüística e estilo, são de total responsabilidade dos respectivos autores e autoras.

