Cultura Visual no âmbito estético-político

atravessamentos entre arte, política e pedagogia na formação de Professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2525-7757.2024.v9.43528

Keywords:

cultura visual, formação estético-política, artes visuais, formação docente

Abstract

From the educational perspective of visual culture, the text examines the relationships between aesthetic-political artistic experiences and teacher training, starting from the production of Latin American artists. We analyzed the aesthetic-political impacts on initial teacher training, based on an experience developed together with a collective exhibition promoted by the Referências Cruzadas group. The focus of the work lies in highlighting the need to create materials with greater circulation with contemporary Latin American artistic references in the context of basic education, as well as in teacher training, aiming to expand the repertoire in the field of visual arts. Our debate is about what is produced from the dialogue between contemporary artistic productions, aesthetic-political experience and pedagogy. By proposing pedagogical experiences with/from artistic productions, with the educational perspective of visual culture, we believe in the possibility of an attentive and sensitive look at the complexity that intervenes in social and cultural dimensions, especially the representation policies that challenge our relationships with images of art and visual culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Susin Sirtoli, Universidade Federal de Pelotas

Doutorando em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pelotas (PPGH/UFPel) com bolsa pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Mestre em Artes Visuais na linha de pesquisa Educação em Artes e Processo de Formação Estética pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Pelotas (PPGArtes/UFPel 2022). Especialista em Artes na terminação Ensino e Percursos Poéticos (UFPel, 2021) Licenciado em Artes Visuais pela mesma instituição (UFPel, 2019), com período sanduíche na Universidade de Aveiro, Portugal (2019). Sócio Honorário da Associação Estação Viva, freguesia de Canelas e Fermelã, Estarreja, Portugal. Atualmente é acadêmico do curso de Bacharelado em Museologia (ICH/UFPel). Atua como pesquisador no MIRARTE: Grupo de Pesquisa em Arte, Cultura Visual e Educação (UFSM/CNPq) e no Núcleo de Estudos sobre Museus, Ciência e Sociedade (NEMuCS/UFPel).

Lutiere Dalla Valle, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Associado do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - LP4 Educação e Artes-PPGE/UFSM. Doutor em Artes Visuais e Educação (Doctorat Arts Visuals i Educació - Universitat de Barcelona/ES, 2012); Mestre em Artes Visuais e Educação (Màster Universitari en Arts Visuals i Educació: Un Enfocament Construccionista - Universitat de Barcelona/ Girona/Granada - Espanha/ 2009) - ambos com orientação do Prof. Dr. Fernando Hernández - Catedrático da Universitat de Barcelona (Sector Pedagogías Culturales); Mestre em Educação (Linha Educação e Arte) pela Universidade Federal de Santa Maria (CE/PPGE/UFSM/2008); Especialista em Arte e Visualidade pela Universidade Federal de Santa Maria (2005) - com enfoque na Perspectiva dos Projetos de Trabalho (HERNÁNDEZ); Licenciatura Plena em Desenho e Plástica (Universidade Federal de Santa Maria/2003); Bacharel em Desenho e Plástica (Universidade Federal de Santa Maria/2002). Líder/Coordenador do MIRARTE: Grupo de Pesquisa em Arte, Cultura Visual e Educação (CNPq). Coordenador do Projeto "Referências Cruzadas: Exposições Itinerantes e Intercâmbio cultural na América Latina" (Argentina, Brasil, Chile, México, Uruguai e Paraguai).

Published

2024-07-27

Issue

Section

Submissões