Madalena Schwartz:

a migratory route in Brazilian photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2525-7757.2021.v6.32685

Keywords:

Madalena Schwartz, Photography, Migrations, Eastern Europe

Abstract

The complex nature of migrations implies that the phenomenon is encompassed by the most varied possibilities of creation and reflection, among which the artistic perspective, and especially photography, assumes a propositional framework of analysis. In this article, we intend to address the issue by studying some episodes of the migratory journey of Madalena Schwartz (1921-1993), a Hungarian photographer who lived in Brazil since the 1960s, after living in Argentina in the 1930s. These two crossings (Budapest - Buenos Aires - São Paulo) are privileged here in order to investigate the arts, migrations and the gender dimension as markers present in Schwartz's experience, privileging two central approaches. The first approach presents photographic moments of his trajectory - such as his participation in Foto Cine Clube Bandeirante, the creation of commissioned essays for magazines, an exhibition of portraits in museum identifications and an editorial reading of his production in catalogs and photobooks. The second approach extends Schwartz's analysis to the trajectories of other immigrant photographers, such as Hildegard Rosenthal, Alice Brill, Maureen Bisilliat and Claudia Andujar, seeking to identify possible correlations between their transits and their performances in the cultural field in Brazil. Both approaches seek to highlight Madalena Schwartz's expressive potentials and photographic proposals between the 1960s and 1990s, a journey in which the gender dimension is a transversal category, in order to identify the processes of presence and performance of women in migratory flows and in artistic spheres.

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Author Biography

André Pitol, Universidade de São Paulo

André Pitol é pesquisador na área de Artes e tem experiência nos tópicos de Artes Visuais, Arte Contemporânea e Afro-Brasileira, Curadoria Digital, História e Crítica da Arte e Fotografia. Estudou na Fundação das Artes de São Caetano do Sul e na Universidade de São Paulo, onde concluiu graduação em Artes Visuais - bacharelado em Gravura (2013), mestrado em História, Teoria e Crítica de Arte (2016). Atualmente realiza doutorado sobre Curadoria Digital em projetos artísticos contemporâneos do Leste Europeu. 

Desenvolveu extensa pesquisa sobre a produção fotográfica de Alair Gomes, que resultou nos trabalhos Alair Gomes: fotografia, crítica de arte e discurso da sexualidade (2013) e “Ask me to send these photos to you”: a produção artística de Alair Gomes no circuito norte-americano (2016), com a publicação de um artigo na revista inglesa Photographies Journal (2019). Como pesquisador assistente, também fez parte de projeto de Seminário Longitudes: a formação do artista contemporâneo no Brasil (2014) e o projeto temático Um Adendo Moderno: a representação iugoslava nas Bienais de São Paulo (1953-1961) (MAC-USP 2017).

Em 2018, fez parte do projeto Consultas Curatoriais do Pivô (SP) e, em 2019, participou da 3º ed. do projeto Tecnologias e Arte em Rede: Tecnologias Negras, com os cursos Black Cloud: Glossário Tecnológico para Artistas e Pesquisadores Negros (SESC Pinheiros) e How To Black: Manual de Procedimentos Tecnológicos em Experimentos Artísticos (SESC 24 de Maio). Na área docente, atua como bolsista-facilitador no Programa Formação Didático Pedagógico para cursos na modalidade a distância, da UNIVESP. É membro do Grupo de Pesquisa em Arte, Design e Mídias Digitais (GP_ADMD), da ECA-USP e integrante do Grupo de Crítica de Arte do Centro Cultural São Paulo (2019–2020). Desde 2017, é parecerista ad hoc de revistas acadêmicas de artes e fotografia, como Palíndromo (UDESC) e Photographies (Inglaterra).

Published

2021-08-13