SCHOOL INCLUSION AND COLLABORATIVE TEACHING:

REFLECTIONS ON THE PERFORMANCE OF THE SPECIAL EDUCATION TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.49474

Abstract

This article presents a theoretical reflection on the role of the Special Education teacher in the development of Specialized Educational Services (AEE), from the perspective of collaborative teaching and in light of Vygotsky’s historical-cultural theory, regarding the teaching and learning process of students served by Special Education. Based on a bibliographic review of classical and contemporary authors, the study discusses the concepts of mediation and social compensation as essential foundations for inclusive pedagogical practices that support the development of students with disabilities in the context of regular schools. Collaborative teaching is highlighted as a model that values co-responsibility between the AEE teacher and the regular classroom teacher, fostering joint actions that ensure accessibility, participation, and meaningful learning. It is concluded that the presence of the Special Education teacher in the regular classroom, working in partnership with other educators and professionals, represents a viable and promising path toward consolidating the construction of an inclusive school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thayane Azevedo Pereira de Souza, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (2020), em Transtorno do Espectro do Autismo (2020) e em Educação Especial e Inovação Tecnológica (2023); Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2022) - Bolsista CAPES; Atualmente é doutoranda em Educação do ProPEd-UERJ sob a orientação da Prof Dr Rosana Glat; Leciona na Educação Básica como professora de Educação Especial da rede municipal de Araruama (2022-atual), a qual assumiu a coordenação de Autismo na Divisão de Inclusão e Diversidade da Secretaria de Educação (2022), assim como atuou como professora formadora dos profissionais de apoio pedagógico do referido setor (2023); Também atuou como professora de Educação Especial na rede municipal de Saquarema (2023/2024) e atualmente é professora efetiva do Atendimento Educacional Especializado da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, lotada no CAp UERJ (2024). Áreas de interesse e de pesquisa: autismo, formação de professores, Inclusão em Educação, experiências educativas e Ensino Colaborativo.

Maíra Gomes de Souza da Rocha, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Professora do Atendimento Educacional Especializado da Rede Municipal de Ensino de Duque de Caxias/RJ e do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira - CAp UERJ. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEDUC/UFRRJ). Investiga a escolarização e os processos de ensino e aprendizagem de pessoas com deficiência múltipla. Experiência na área de Educação Especial com foco no ensino de estudantes que apresentem deficiência intelectual e deficiência múltipla. Atuação no Atendimento Educacional Especializado da Educação Infantil ao Ensino Médio. Experiência também como docente do Magistério Superior na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro no campo da Educação Especial. Especialização em Psicopedagogia, Atendimento Educacional Especializado e na área de Organização Curricular e Prática Docente na Educação Básica. Participante do grupo de pesquisa "Observatório de educação especial e inclusão educacional - OBEE"/UFRRJ. Coordenadora de Disciplinas e Professora no Curso de Especialização lato sensu EDUCAÇÃO ESPECIAL E INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, sendo Bolsista de Incentivo à Docência da Fundação CECIERJ.

 

Published

2025-12-01

How to Cite

Souza, T. A. P. de ., & Rocha, M. G. de S. da. (2025). SCHOOL INCLUSION AND COLLABORATIVE TEACHING: : REFLECTIONS ON THE PERFORMANCE OF THE SPECIAL EDUCATION TEACHER. Educação Em Foco, 30(1), e30064. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.49474