A A capacidade de leitura multimodal em um Livro Didático de Língua Portuguesa dos anos iniciais do EF no campo das práticas de estudo e de pesquisa
DOI:
https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.47655Abstract
This article aims to present the results of a master’s research on the work of reading with multimodal texts of the genre dissemination/ scientific curiosity. To carry out this research, we analyzed the textbooks of the collection "Apis", the curricular component of Portuguese Language, distributed to Brazilian students through the National Program of Books and Didactic Material (PNLD) 2019-2022; which makes it relevant in a context in which a large part of public schools rely on this material as the main teaching and learning resource. The theoretical foundation is based on Sociointeractional Semiotics (Leal, 2011, 2020, 2021), which combines Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, 2006, 2009, 2021) and Visual Desing Grammar (Kress; van Leeuwen, 2021). The results indicate that the proposals for developing multimodal reading capacity, in the corpus analyzed, are limited to the perception of the presence of multimodality, observation and raising hypotheses, without any systematization.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à revista Educação em Foco e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Educação em Foco: os direitos de primeira publicação e a permissão para que Educação em Foco redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.














