A A capacidade de leitura multimodal em um Livro Didático de Língua Portuguesa dos anos iniciais do EF no campo das práticas de estudo e de pesquisa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.47655

Abstract

This article aims to present the results of a master’s research on the work of reading with multimodal texts of the genre dissemination/ scientific curiosity. To carry out this research, we analyzed the textbooks of the collection "Apis", the curricular component of Portuguese Language, distributed to Brazilian students through the National Program of Books and Didactic Material (PNLD) 2019-2022; which makes it relevant in a context in which a large part of public schools rely on this material as the main teaching and learning resource. The theoretical foundation is based on Sociointeractional Semiotics (Leal, 2011, 2020, 2021), which combines Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, 2006, 2009, 2021) and Visual Desing Grammar (Kress; van Leeuwen, 2021). The results indicate that the proposals for developing multimodal reading capacity, in the corpus analyzed, are limited to the perception of the presence of multimodality, observation and raising hypotheses, without any systematization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

JULIANA PIMENTEL AJALA, UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade São Francisco. Graduada em Letras e Pedagogia e Especialista Psicopedagogia e em Gramática e Textos da Língua Portuguesa. Integrantes do Grupo de Estudos Alter-Lege, do LABOR e do Laboratório de Letramento Acadêmico da USF. Professora de Português efetiva da Prefeitura de Jundiai-SP.

Luzia Bueno, UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO

Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade São Francisco (USF). Bolsista produtividade do CNPQ. É doutora em Linguística Aplicada pela PUC-SP, líder do grupo ALTER-LEGE e vice-líder do grupo ALTER-AGE . É uma das coordenadoras do LABOR e do Laboratório de Letramento Acadêmico da USF.

Published

2025-08-06

How to Cite

PIMENTEL AJALA, J., & Bueno, L. (2025). A A capacidade de leitura multimodal em um Livro Didático de Língua Portuguesa dos anos iniciais do EF no campo das práticas de estudo e de pesquisa . Educação Em Foco, 30(1), e30046. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.47655