THE INFLUENCE OF THE NATIONAL CAMPAIGN FOR THE RIGHT TO EDUCATION AND THE TODOS PELA EDUCAÇÃO MOVEMENT IN THE CONSTRUCTION OF THE NATIONAL EDUCATION SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46796

Abstract

 This research aims to analyze the actions of the National Campaign for the Right to Education (CNDE) and the Todos Pela Educação (TPE) regarding the development of the National Education System (SNE), focusing on the regulation of the Collaboration Regime and structuring of educational financing, based on the production of a comparative survey of their actions and forms of action in this process. To this end, the literature on the subject, official websites and documents published by the movements are used as input, aiming to obtain data about their positions regarding the development and processing of educational policies that affect the SNE. The theoretical assumptions are the contributions of Max Weber (2002), based on the concept of Social Action, which refers to the conduct, in this case, of social actors with perspectives and desires that are largely distinct and dual to each other. In addition to this, it presents the concept of Motivation, which justifies the basis of an actor's conduct, in this case, analyzing the motivation of the CNDE and the TPE.

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Author Biographies

Thaciana Lopes de Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo

É mestranda em educação na Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Integra o grupo de pesquisa Federalismo e Políticas Educacionais e é membro do Laboratório de Gestão da Educação Básica do Espírito Santo.

Gilda Cardoso de Araujo, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Espírito Santo (1992), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1998) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2005). Realizou, entre 2016 e 2017, estágio de pós-doutorado na Generalitat da Catalunya (Barcelona-Espanha), com bolsa CAPES. Atuou na Educação Básica como docente, técnica da secretaria municipal de educação e conselheira estadual de educação. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Espírito Santo, atuando na graduação, nos curso de mestrado e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e no mestrado do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação (PPGME). É coordenadora do Grupo de Pesquisa "Federalismo e Políticas Educacionais" e do Laboratório de Gestão da Educação Básica do Espírito Santo (Lagebes).

Carina Copatti, Universidade Federal do Espírito Santo

Docente do Departamento de Educação, Política e Sociedade (DEPS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2019) com Pós-doutorado em Políticas Educacionais pelo Programa de Pós-graduação em Educação - UFFS, campus Chapecó (2021). Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2010) e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2014). Graduada em Pedagogia Pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER, 2020). Trabalhou durante dez anos na educação básica, em escola do campo, atuando no ensino de Geografia para alunos do campo e indígenas, e escolas urbanas. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Currículo e Processos Pedagógicos Escolares (GEPECPE-UFES). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículo, Ensino e Formação de Professores de Geografia (GECEF) e atua como colaboradora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GEPES-UPF).

Published

2025-06-28

How to Cite

Almeida, T. L. de ., Araujo, G. C. de, & Copatti, C. (2025). THE INFLUENCE OF THE NATIONAL CAMPAIGN FOR THE RIGHT TO EDUCATION AND THE TODOS PELA EDUCAÇÃO MOVEMENT IN THE CONSTRUCTION OF THE NATIONAL EDUCATION SYSTEM. Educação Em Foco, 30(1), e30030. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46796