"Robótica é Coisa de Menina"

Reflexões sobre uma experiência formativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48885

Abstract

This research, an excerpt from a master's dissertation, followed a project that aimed to include a group of girls in technological initiatives involving educational robotics. The objective of the action was to propose an inclusive approach that would encourage the participation of girls in robotics projects. The motivation for the project stemmed from the concern with the predominantly male presence in academic and professional environments. Education is understood as a means of civic formation capable of reducing inequalities and including those who, for various reasons, are excluded from the most significant sectors of society. The entire process had a qualitative nature, adopting participant observation as the methodological strategy. The investigation into this experience was divided into three stages: (i) theoretical study on the issues of inclusion and exclusion of girls in scientific and technological activities; (ii) monitoring of the project; (iii) reflections on the experience. The course of this project highlighted that robotics olympiads are a major epicenter for promoting the involvement of female students in such initiatives. Actions like this contribute to the development of personal skills, such as teamwork, solidarity, and communication abilities. This research showed students that science is a field with space for everyone, influencing their future career choices and empowering them to encourage other girls to enter the world of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hutson Roger Silva, IFAP

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (UFU, 2020). Graduação em Licenciatura em Matemática (UFU, 2017), graduação em Licenciatura em Computação (IFTM, 2022), Bacharel em Física (UNINTER, 2024) e Licenciatura em Física (UFTM). Especialista em Supervisão, Gestão e Inspeção Escolar (Passo 1, 2019). Especialista em Tecnologia, Linguagens e Mídias em Educação (IFTM, 2021). Especialista em Educação Especial, Inclusiva e Libras pela (Estratego, 2022). Especialista em Neuropsicopedagocia (Estratego, 2023). Especialista em Tecnologias Digitais e Educação a Distância (Passo 1, 2023). Ensino Médio Integrado ao Técnico em Agropecuária (IFTM, 2011). Desenvolve pesquisa e projetos de extensão na área de Robótica Educacional e Astronomia, com foco nas comunidades indígenas.

Arlindo José de Souza Junior, UFU

Realizou o curso de graduação de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Campus São José do Rio Preto); mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Campus Rio Claro) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Uberlândia (UFU - Campus Uberlândia). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: saberes docentes, educação popular e cultura digital.

Published

2025-09-19

How to Cite

Silva, H. R., & Souza Junior, A. J. de. (2025). "Robótica é Coisa de Menina": Reflexões sobre uma experiência formativa. Educação Em Foco, 30(1), e30048. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48885