Visual rebellions in the countryside: peasant visuality as a disobedient aesthetic-educational action

VISUALIDADES CAMPONESAS COMO AÇÃO ESTÉTICO-EDUCATIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46944

Abstract

This essay is based on concerns about peasant visualities, a concept proposed in my ongoing doctoral research. In places that are far from large urban centres and where the struggle for land takes place, visualities can take on an aesthetic-educational character that touches on mechanisms of power. In this sense, the aim of this manuscript is to contribute to discussions about visual phenomena in the Zumbi dos Palmares settlement (RJ), a peasant territory located in the northern region of the state of Rio de Janeiro. Situated in the Brazilian context of disputes over basic rights such as art, culture and education, these phenomena could disobey the imaginary constructed about rural life as conformed and subalternised. We therefore propose a theoretical-conceptual dialogue between the areas of Teaching and Visual Culture, together with a participatory methodological proposal for data collection and analysis. The links between theory and empirics guided the discussion, which proposes image readings carried out with the research participants. The results show that, although the countryside originates from struggle, on the other hand, the aesthetics experienced in the countryside mobilises reaction, disobeys affirmations of rural life as backward and destabilises dominant discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro de Souza Silva, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutorando em Ciências, Tecnologias e Inclusão pela Universidade Federal Fluminense (PGCTIn/UFF), mestre em Artes pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (PPGArtes/UERJ), investigador convidado (bolsista CAPES/PDSE 2024) na Faculdade de Belas-Artes, da Universidade de Lisboa (FBAUL/ULisboa), especializado em Ensino da Arte pela Universidade Veiga de Almeida (UVA); licenciado em Artes Visuais pela Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) e docente do Departamento de Artes Visuais do Colégio Pedro II.

Paulo Pires de Queiroz , Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutor em Filosofia e Humanidades - Columbia Pacific University (1997) / Titulação reconhecida pela Universidade Federal Fluminense. Professor e Pesquisador Associado da Faculdade de Educação na Universidade Federal Fluminense. Professor e Pesquisador Permanente no Programa de Mestrado e Doutorado PGEBS - Ensino em Biociências e Saúde da FIOCRUZ. Professor e Pesquisador Permanente no Mestrado em Diversidade e Inclusão - CMPDI/UFF e no Doutorado em Ciências, Tecnologias e Inclusão - PGCTIn/UFF. Líder do Grupo de Pesquisa, certificado pelo CNPQ, NESED.

Published

2025-07-06

How to Cite

de Souza Silva, L., & Pires de Queiroz , P. (2025). Visual rebellions in the countryside: peasant visuality as a disobedient aesthetic-educational action: VISUALIDADES CAMPONESAS COMO AÇÃO ESTÉTICO-EDUCATIVA. Educação Em Foco, 30(1), e30037. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46944