Construction and dissemination of a podcast as a tool to promote the health of pregnant and puerperal women: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.41552

Keywords:

Gravidez. Educação em saúde. Webcast. Atenção Primária à Saúde.

Abstract

The objective of this study is to report the experience of building and disseminating a podcast as a tool to promote the health of pregnant and postpartum women. This is a descriptive study, in the form of an experience report on the podcast “Saber para Nascer.cast”. The development of the podcast took place in three stages: theoretical framework, creation and development of the podcast, and dissemination of the episodes. Saber para Nascer.cast The study examined the production of 11 episodes which featured the following topics: presentation of the projects that gave rise to the podcast, prenatal, body image, mental health, food, physical exercises, maternal-fetal attachment, breastfeeding, obstetric violence, labor, and a woman's account of her overall pregnancy experience. Saber para Nascer.cast. The podcast aims to provide a complementary educational practice to prenatal consultations through the dissemination of scientific and easily accessible information. The aim is to build knowledge and learn about the topics available, with an emphasis on health care for pregnant and postpartum women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Amaral Oliveira Rodrigues, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Enfermagem e mestranda em Cuidado Primário em Saúde na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/5107227398915809

Anne Caroline Cunha, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduanda em Enfermagem na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/7405998798536026

Ruth Emanule Silva Andrade, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduanda em Medicina na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/2837149059373687

Orlene Veloso Dias, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestra e doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), com pós-doutorado pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/1143651575805012

Rosângela Ramos Veloso Silva, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE); mestra em Educação pela Universidade de Brasília(UnB) e doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/7422217198777738

Maria Fernanda Santos Figueiredo Brito, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Enfermagem, mestra e doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/2215319716880740

Lucinéia de Pinho, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Nutrição pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), mestra em Produção Vegetal pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e doutora em  Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). CV: http://lattes.cnpq.br/7278576493532093

Published

2024-02-06

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)