Sound Cultures: (Re)Productions, (Re)(Re)Presentations, and Records in Times of Digitalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2318-101X.2025.v20.49603

Abstract

How are acoustic-sound politics and poetics produced, communicated, shared, consumed, made objects of study, archived and constituted in collections, materially supported, expressed in language and performance? How do they translate or transport the debates on the representation of culture into written/aural modalities? What are the conditions of possibility for assigning value to events and objects in the universe of the so-called politics of sonority? These and other questions mobilize academic exploration interests in Social Sciences, in general, and here, we intend to explore them through the locution of sound cultures to approach an understanding of human diversity in the contemporary context characterized by the digitalization of social experience. We compose a transversal dialog, in the interstitial space between complementary fields of study. The articles in this dossier, after all, project reflections and debates around five thematic axes: a) phonographic production, dissemination, and consumption; b) the formation of collections, collecting, and sound curation; c) sociolinguistics, ritual, and performance; d) different types of materiality, and their capacity to produce value; e) digital technologies in the context of new media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Wainer , UFF

Daniel Ferreira Wainer é antropólogo e músico – doutor e mestre pelo PPGAS / MN / UFRJ. Atualmente realiza estágio pós-doutoral pela mesma instituição, lecionando no Departamento de Ciências Sociais da UFF (COC / Campos dos Goytacazes). Membro do Núcleo de Estudos Fonográficos (NuSon/UFRJ), publicou recentemente o livro “Quem manda é a deusa Música”: os bastidores do processo fonográfico em estúdios.

Luis Meza, Red de Ananse (Colômbia)

Luis Meza Álvarez. Doutor em antropologia social pelo Ppgas/MN/UFRJ. Docente, pesquisador e tradutor. Integrante da Red de Ananse da Colômbia. Temas de pesquisa: religiões de matriz africana; relações étnico-raciais, movimentos pedagógicos e educação superior; tradução intercultural; cultura popular.

Mateus Marcílio de Oliveira, UFRJ

Mateus Marcílio de Oliveira: Doutor em Antropologia Social pelo Programa de Pós-graduação em Antropologia Social do Museu Nacional (PPGAS/MN – UFRJ), com período sanduíche na Universidade da Cidade de Nova York (CUNY/GC). É pesquisador do Laboratório de Estudos Fonográficos (NuSon) e do Music and Sound Interest Group (MSIG). Temas de pesquisa: antropologia da música; estudos dos sentidos; estudos do som, cultura material e organologia crítica.

Published

2025-08-15