The vocational educational and training as public policy in the Western Amazon

reflections on the case of the federal institute of acre

Authors

  • Jefferson Bissat Amim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7360-5778
  • Luís Pedro de Melo Plese Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5478-0995
  • Kelen Gleysse Maia Andrade Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0224-3335
  • José Jair Maldaner Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Palmas, Tocantins, Brasil jair.maldaner@ifsc.edu.br | http://orcid.org/0000-0002-8288-6583
  • Marcelo Rythowem IInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Palmas, Tocantins, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5819-3800

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.45903

Keywords:

Professional and Technological Education, Public Policies in PTE, Amazonian Cost

Abstract

This review research aims to analyze the importance of Vocational Educational and Training (VET) for economic development and social emancipation. Using a methodological approach based on a critical analysis of secondary sources, the research explores the results and challenges faced by the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Acre (IFAC) in providing a public, free, high-quality, inclusive, and emancipatory education in the context of Western Amazon. The findings indicate that, despite significant progress, challenges related to internalization and the Amazonian cost persist. The article contributes to a comprehensive debate on the recognition of PTE as a priority State Public Policy, highlighting the need for specific policies to address the region's particularities.

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Author Biographies

Jefferson Bissat Amim, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil

Possui graduação em Administração com ênfase em Comércio Exterior (FAAO) e em Direito (FAAO). Especialista em Direito Eleitoral, Direito do Consumidor e Responsabilidade Civil, e em Docência do Ensino Superior (FACUMINAS). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (IFAC). Atualmente, é Técnico Administrativo em Educação do IFAC e acadêmico de licenciatura em História (UFAC), da Especialização em Educação de Jovens e Adultos Integrada à Educação Profissional e Tecnológica (IFAC), e do Programa de Doutorado em Ciências da Educação da Faculdade Interamericana de Ciências Sociais (FICS).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9826495032889144

Luís Pedro de Melo Plese, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil

Graduated in Agronomy from the Faculdade de Agronomia do Oeste Paulista at the Universidade do Oeste Paulista (1997), holds a master's degree in Soils and Plant Nutrition from the Luiz de Queiroz College of Agriculture (2000), and a PhD in Agricultural Engineering from the State University of Campinas (2005). I was a DCR fellow and a visiting professor at the Federal University of Acre. I held a management position as Pro-rector of Research, Innovation, and Postgraduate Studies at the Federal Institute of Acre for 10 years and 6 months. Currently, I am a professor in the environmental area at the Federal Institute of Acre. I am involved in the Professional Master's Program in Professional and Technological Education (Profept) and the Bionorte Doctoral Program at the Federal University of Acre as an associate. I have experience in the field of Agronomy, with an emphasis on Phytosanitary Defense, mainly focusing on the following topics: sulfentrazone, corn, limestone, reactivity, and calcium-magnesium ratio.

Kelen Gleysse Maia Andrade, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Rio Branco, Acre, Brasil

Posee una licenciatura en Historia y una maestría en Letras por la Universidad Federal de Acre (UFAC). Fue profesora titular del Ayuntamiento de Río Branco, vinculada a la Secretaría Municipal de Educación de Río Branco-SEME hasta 2018, y del Estado de Acre, vinculada a la Secretaría de Estado de Educación y Deporte - SEE hasta 2013, trabajando en la educación Primaria y Secundaria. Tiene experiencia en la enseñanza superior, habiendo trabajado como profesora en la Universidad Federal de Acre de 2001 a 2004 y en UNINORTE de 2005 a 2008, en el área de Historia. También trabajó como Arte-educadora entre los años 2007 y 2011, en el Centro de Multimedios del municipio de Río Branco, donde aprendió el arte de contar historias, desarrolló la escritura literaria y lanzó su primer libro "Aegypti: la mosquita del bosque", fruto del trabajo desarrollado con el equipo Ciranda da Leitura. El libro fue financiado por medio de la Ley de Incentivo a la Cultura del Municipio de Río Branco. Durante el año 2011 desarrolló actividades de fomento a la lectura en el proyecto "Llevando el arte a todas partes", con niños hijos de estudiantes de la EJA, en la Escuela Municipal de Enseñanza Primaria Anice Dib Jatene. También trabajó en la formación de profesores y monitores del Programa Más Educación del MEC, durante el año 2012. Actualmente es funcionaria pública del Instituto Federal de Acre, en el cargo de Técnico en Asuntos Educativos. En el IFAC ha ejercido los cargos de Directora de Desarrollo Estudiantil, Directora de Extensión y Cultura, Directora Sistémica de Programas Especiales y, actualmente, ejerce la función de Directora Sistémica de la Editorial IFAC, donde actúa como Editora jefe en el proceso de edición de libros y revistas. Además de artículos, poemas, críticas literarias y prefacios de libros, también publicó el DVD "Aegypti: la mosquita del bosque", producido por el periodista, escritor, caricaturista e ilustrador Enilson Amorim. Publicó otros dos libros: "En las fronteras de la tierra prometida: trayectorias de trabajadores rurales del Alto Acre", fruto de su disertación de maestría y, "La niña que se cansó de esperar", siguiendo una tendencia hacia la literatura infantil y juvenil. El año pasado fue premiada con el 3er lugar en el Premio Garibaldi Brasil de Literatura, en la categoría Poesía Escrita, con el poema "Sentencia". Este año ha estado desarrollando 3 proyectos aprobados bajo la Ley Aldir Blanc, a través de convocatorias de la Fundación Elias Mansour: "Literatura Infantil Acreana", aprobado en la Convocatoria 002/2020 de Arte y Patrimonio; "Trabajadores rurales del Alto Acre: historia y memoria", aprobado en la Convocatoria 006/2020 de Culturas Tradicionales y Populares; y, el "I Festival Acreano de Cuentos, Historias y Poesías" y el "I Concurso de la Cámara Temática de Literatura: Premio Literario Florentina Esteves", aprobado en la Convocatoria 007/2020 de Producción y eventos consolidados/inéditos. Se enfoca principalmente en los siguientes temas: proyectos culturales y educativos, arte y educación, literatura infantil y juvenil, estudio de trayectorias, cultura, memoria, identidad, frontera y trabajo rural. A tiempo completo es madre de Laiza y Giovanna.

José Jair Maldaner, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Palmas, Tocantins, Brasil jair.maldaner@ifsc.edu.br | http://orcid.org/0000-0002-8288-6583

He holds a Bachelor's degree in Philosophy from the University of Passo Fundo (1994), a Master's degree in Education from the University of Brasília (2009), and a Ph.D. in Education from the University of Brasília (2016). Currently, he is an EBTT professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Santa Catarina—São Carlos Campus. He teaches in the Integrated High School, Proeja, undergraduate courses, and the Professional Master's Program in Professional and Technological Education (ProfEPT). He has experience in the fields of Philosophy and Education, mainly focusing on the following topics: Professional and Technological Education; Integral Human Formation; Philosophy of Education; Human Rights; Ethics and Citizenship. He is a member of the Research Group Praxis: Work, Education, and Society, a member of the Editorial Board of IFSC, and Coordinator of the Specialization in Human Rights Education UAB/IFSC.

Marcelo Rythowem, IInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO), Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Palmas, Tocantins, Brasil

He holds a Bachelor's degree in Philosophy from the University of Passo Fundo (1996), a Master's degree in Education from the University of Brasília (2008), and a Ph.D. in Education from the Federal University of Goiás (2017). He is a professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Tocantins—Palmas Campus. He has experience in the fields of Philosophy, Management, and Education. He is the leader of the research group Praxis: education, technology, and work. He is also the Institutional Coordinator of the National Professional Master's Program in Professional and Technological Education (ProfEPT) at IFTO.

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Published

2025-01-10

How to Cite

Amim, J. B. ., Plese, L. P. de M., Andrade, K. G. M. ., Maldaner, J. J., & Rythowem, M. (2025). The vocational educational and training as public policy in the Western Amazon: reflections on the case of the federal institute of acre. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–19, e45903. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.45903

Issue

Section

Applied research