Shall we musicalize?

the role of musicalization in early childhood education

Authors

  • Monica Feitosa de Carvalho Pedrozo Gonçalves Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Administração, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3870-3030
  • Eugislane Barbosa Aroucha Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil https://orcid.org/0009-0000-7503-5054
  • Carla Cristina Dutra Búrigo Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1782-4191

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.44943

Keywords:

Children, Musicalization, Early childhood education

Abstract

The article aims to understand the role of musicalization in Early Childhood Education. Defined as the first stage of basic education, the purpose of early childhood education is the integral development of the child, in its physical, psychological, intellectual, and social dimensions. The methodological approach used in the study is qualitative. This is a descriptive and bibliographical study developed through an integrative literature review. Searches were conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and the Portal of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. In addition, the main documents that guide pedagogical practices in Early Childhood Education were researched, as well as how musical language is included in these documents. The results of the research show that the role of musicalization in Early Childhood Education is to enhance cognitive development, since it stimulates sensory, motor, auditory, creative, affective, and social capacities, among others.

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Author Biographies

Monica Feitosa de Carvalho Pedrozo Gonçalves, Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Administração, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais pela Faculdade Dom Bosco. Mestra em Administração Universitária pela UFSC. Doutora em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Servidora técnico-administrativo em educação pela UFSC, ocupante do cargo de Pedagoga.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7035803152165543

Eugislane Barbosa Aroucha, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar pelo Centro Universitário Inta (UNINTA). Professora da Prefeitura Municipal de Zé Doca – Maranhão.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2057692186709826

Carla Cristina Dutra Búrigo, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Administração pela UFSC, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutora em Educação pela UFRGS. Professora do Programa de Pós-graduação em Administração Universitária da UFSC.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5299881911625233

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Published

2024-12-27

How to Cite

Gonçalves, M. F. de C. P., Aroucha, E. B., & Búrigo, C. C. D. (2024). Shall we musicalize? : the role of musicalization in early childhood education. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–17, e44943. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.44943

Issue

Section

Applied research