The presence of black people in the history of education in Brazil

challenges and perspectives of ethnic-racial inclusion

Authors

  • Kelly de Faro Sousa Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da educação básica (PPEB), Belém, Pará, Brasil https://orcid.org/0009-0003-5512-7105
  • Livia Souza da Silva Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação - ICED, Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da educação básica (PPEB), Belém, Pará, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1652-1041

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.44851

Keywords:

History of Education, Ethnic-Racial Issues, State of Knowledge

Abstract

This article aims to analyze recent studies in the field of the history of education that address ethnic-racial issues in Brazil. The research adopted a "state of knowledge" approach through a literature review, resulting in 2 theses and 9 dissertations. The analysis revealed a lack of studies with a black perspective, highlighting the need to question the systems perpetuating these inequalities. Selection and evaluation criteria are crucial to promote the inclusion of black researchers and encourage studies on the experience and contribution of the black community in education. The academic community and educational institutions play a vital role in supporting research that enhances the representation and inclusion of diverse ethnic-racial groups, contributing to more comprehensive knowledge and reflecting the complexity and diversity of Brazilian society. Additionally, this effort provides a more reflective view of the place of black people in the history of education and Brazilian historiography.

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Author Biographies

Kelly de Faro Sousa, Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da educação básica (PPEB), Belém, Pará, Brasil

Graduada em Letras – Língua Portuguesa (UFPA) e em Pedagogia (UNINTER). Especialista em Leitura e Produção Textual (FACUMINAS) e em Gestão e Administração Escolar (FACUMINAS). Mestranda do Curso de Pós-graduação em Educação (PPEB-UFPA).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4947216637656903

Livia Souza da Silva, Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação - ICED, Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da educação básica (PPEB), Belém, Pará, Brasil

Graduada em Pedagogia (UEPA). Especialista em Psicopedagogia Educacional com ênfase em psicopedagogia preventiva (UEPA). Mestre em Educação - Currículo e Formação de Professores (UFPA). Doutora em Ciências Sociais/Sociologia (UFPA) com Pós-Doc. em Educação (PPGED/UFPA).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6791024103037104 

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Published

2024-12-02

How to Cite

Sousa, K. de F., & Silva, L. S. da. (2024). The presence of black people in the history of education in Brazil: challenges and perspectives of ethnic-racial inclusion. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, p. 1–16, e44851. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.44851

Issue

Section

Applied research