Scientific-Cultural Activities, Means of Consumption and Interests about Science and Technology of Students Entering a Pedagogy Course

Authors

  • Maria Luiza Ferreira Universidade Federal de São Carlos Campus Sorocaba, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), Sorocaba, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8174-0681
  • Letícia Estevão Moraes Instituto Federal de São Paulo Campus São Roque, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), Sorocaba, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8245-6172

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43396

Keywords:

Interests, Activities, Pedagogy, Science and Technology

Abstract

The interests and activities of future teachers in science and technology collected in 2021 were studied through a Likert-scale questionnaire, developed based on the public perception survey conducted in Brazil in 2015. The questionnaire was answered by 89 new students in the Pedagogy course. Descriptive statistics techniques were used in the analyses. The students were mostly female (87%), and 89% were between 17 and 24 years old. The survey revealed that students are interested in science and technology-related topics, but do not consider themselves informed about these subjects; they showed low participation in scientific and cultural activities, with a predominance of preference for mass cultural goods. National Science Week and science and technology museums are the informal spaces least visited by participants. Sources used to obtain information about science and technology included the internet (Instagram), TV, and newspapers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luiza Ferreira, Universidade Federal de São Carlos Campus Sorocaba, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), Sorocaba, São Paulo, Brasil

Graduada em Ciências Habilitação Plena em Matemática (UNISO) e Tecnologia em Processamento de Dados (FATEC). Especialista em Executivo em Negócios Financeiros (FGV) e Administração Financeira (UNISO). Mestra em Educação (UFSCAR).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6231030601324519

Letícia Estevão Moraes, Instituto Federal de São Paulo Campus São Roque, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), Sorocaba, São Paulo, Brasil

Graduada em Física (UFSCAR). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (UNICAMP). Doutora em Ensino de Ciências e Matemática (UNICAMP). Professora Substituta de Física, do Instituto Federal de São Paulo Campus São Roque (IFSP).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4358189417039369

References

BRASIL, MCTI/CGEE, Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Estudos CGEE – Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Disponível em: https://www.cgee.org.br. Acesso em: 10 out. 2020.

CARMO, Hermano; FERREIRA, Manuela. Metodologia da investigação: guia para autoaprendizagem. 2. ed. Lisboa, Portugal: Universidade Aberta, 2008.

COELHO, Márcia A.; MORALES, Ana Paula; VOGT, Carlos. Percepção dos professores de ensino médio sobre temas relacionados a ciência e tecnologia. Revista ibero-americana de ciência tecnologia y sociedade, Buenos Aires, v. 11, n. 32, 2016a.

COELHO, Márcia A.; MORALES, Ana Paula; VOGT, Carlos. Percepção da ciência entre professores do ensino médio: comparação do consumo de informação científica entre docentes, estudantes e população de São Paulo. Revista internacional de aprendizaje em ciência, matemáticas y tecnología, v. 3, n. 1, 2016b.

FONSECA, João J. S. Apostila de metodologia da pesquisa científica. [S.l.]: João José Saraiva da Fonseca, 2002.

INTC-CPCT. O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia? Rio de Janeiro, 2019.

POPPER, Karl R.; BATH, Sérgio. Conjecturas e refutações: o progresso do conhecimento científico. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2008.

PRADO, Thalita D. A percepção de ciência de futuros professores de biologia, física, química e matemática: o caso da Ufscar campus Sorocaba. 103p. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física), Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2017.

ROCHA, Jéssica N.; COSTA, Tânia M. L.; ALMEIDA, Rafael A. F. A Percepção da ciência dos professores da educação básica. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEIRO – CTS, 2. Anais [...], São Paulo, UNICSUL, 2012. p. 139-151.

SASSERON, Lúcia Helena; DE CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SOUZA, Rodolfo. Percepção de ciência de futuros professores: um perfil dos alunos das licenciaturas em ciências da natureza e matemática da Unicamp. 2019. 134 p. Dissertação (mestrado), Programa de Pós-graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto de Física Gleb Wataghin, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

VOGT, Carlos; POLINO, Carmelo. Percepção Pública da Ciência – Resultados da Pesquisa na Argentina, Brasil, Espanha e Uruguai. Campinas: Editora da Unicamp/Fapesp, 2003.

Published

2024-09-23

How to Cite

Ferreira, M. L. ., & Moraes, L. E. . (2024). Scientific-Cultural Activities, Means of Consumption and Interests about Science and Technology of Students Entering a Pedagogy Course. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–16, e43396. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43396

Issue

Section

Applied research