Experience report

contributions of School Psychology towards ethno-racial and cultural diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41295

Keywords:

School psychology, Diversity, Racism

Abstract

This article is an experience report on activities carried out in kindergarten and elementary school classes, in two municipal schools in a city in the interior of Goiás, by Psychology students from the Federal University of Catalão. The aim of this study is to demonstrate the importance of schools actually discussing ethnic-racial issues, diversity and respect in a didactic, playful and critical way. This demand is present in children's daily lives, and educators need to intervene to provide senses and meanings to these issues so that they don't reproduce prejudices. The theoretical framework used is Cultural-Historical Theory, which understands child development as procedural and anchored in social, historical and cultural mediations. It was concluded that it is essential for school psychology to break with the stereotyped view of its praxis in the educational context, promoting transformative experiences for the entire school community.

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Author Biographies

Ana Clara de Arruda Nunes, Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil

Graduada em psicologia pela Universidade Federal de Catalão. Mestranda em psicologia social pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Josiane Cristina Souza Farias, Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil

Graduada em psicologia pela Universidade Federal de Catalão. Pós-Graduanda em intervenção ABA para autismo e deficiência intelectual.

Maria Carolina Ferreira Tosta , Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil

Graduada em psicologia pela Universidade Federal de Catalão. Mestranda em educação pela Universidade Federal de Catalão.

Paula de Azevedo da Silva, Universidade Federal de Catalão

Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil

Janaina Cassiano Silva

Doutora em Educação. Docente no curso de Psicologia e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Catalão.

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Published

2024-06-25

How to Cite

Nunes, A. C. de A., Farias, J. C. S., Tosta , M. C. F., Silva, P. de A. da, & Silva, J. C. . (2024). Experience report: contributions of School Psychology towards ethno-racial and cultural diversity. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–15, e41295. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41295

Issue

Section

Applied research