The integral education of state school units in the south fluminense region

an analysis of yield rates

Authors

  • Ellen Oliveira de Menezes Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Rio de Janeiro, Rio Janeiro, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5828-311X

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35167

Keywords:

Integral education, Income rates, Passing rates

Abstract

This research aims to contribute to the theoretical discussion about the implementation and permanence of integral education and its guiding principles in the State of Rio de Janeiro, as well as its educational results. In this sense, the history of school organizations and Integral Education was approached. Then, the study goes through the legal frameworks that underlie this proposal, emphasizing the federal and state spheres. Continuing, the principles of integral education are addressed in the theoretical framework. Regarding the methodology, it comprises an analysis of secondary data, accompanied by bibliographical research. The main data analyzed are the yield rates, in particular the approval rates, comprised in the period from 2016 to 2019, made available by INEP. Then, the results obtained by the schools according to the years of adherence to the integral education proposal were analyzed. As a result of the research, the initial proposal regarding the verification of advances in student performance was verified.

 

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Author Biography

Ellen Oliveira de Menezes, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Rio de Janeiro, Rio Janeiro, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas (UGB). Graduada em Pedagogia (UNINTER). Especialista em Psicopedagogia (UNIFOA). Especialista em Gestão do Meio Ambiente: Educação, Direito e Análise Ambiental (UFJF). Especialista em Gestão de Recursos Humanos (UNINTER). Especialista em Estatísticas e Avaliação Educacional (UFJF). Mestra em Gestão e Estratégia (UFRRJ). Doutoranda em Psicologia Social (UERJ). Atualmente é Professora Formadora na Secretaria de Estado de Educação do Rio Janeiro (SEEDUC). Mediadora Acadêmica no Curso de Pós-Graduação Especialização em Ciências da Natureza e Suas Tecnologias e é membro do Laboratório de Relações e Contextos Educativos na Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) Colaboradora e participante do GT Relações Interpessoais e Competência Social na Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8672799057682006

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Published

2023-12-29

How to Cite

Menezes, E. O. de . (2023). The integral education of state school units in the south fluminense region: an analysis of yield rates. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, p. 1–16, e35167. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35167