This is an outdated version published on 2022-05-25. Read the most recent version.

Teaching strategies

some conceptions in the application of GV / GO and Brainstorming with Pedagogy academics

Authors

  • Claudionor de Oliveira Pastana Universidade do Estado do Amapá, Curso de Licenciatura em Matemática, Macapá, Amapá, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0412-8357
  • Danielly Foro do Espírito Santo Universidade do Estado do Amapá, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Macapá, Amapá, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3005-3547
  • Isete da Silva Sousa Governo do Estado do Amapá, Escola Estadual General Azevedo Costa, Macapá, Amapá, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1859-7955

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34684

Keywords:

Teaching Strategy, Brainstorming, GV/GO

Abstract

This work aims to present the application and the results of the teaching strategies GV / GO and Brainstorming, resulting from the realization of a pedagogical practice developed with students of the Pedagogy Degree Course of a State University located in the city of Macapá - AP. The activities were carried out in six classes of the discipline of Statistics applied to Education, in the academic year of 2018. In the discussion, problematization and exploration, we used as a teaching trend the Philosophy of Mathematics Education, through teaching strategies with themes involving literacy mathematics. The results corroborated to verify that the students were unaware of the GV / GO teaching strategy and had participated in activities using Brainstorming. We found that the students showed greater articulation and understanding of the theoretical domain of mathematical knowledge and its importance in the teaching and learning process, when using differentiated strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudionor de Oliveira Pastana, Universidade do Estado do Amapá, Curso de Licenciatura em Matemática, Macapá, Amapá, Brasil

Graduado em Matemática (UNIFAP). Especialista em Docência do Ensino Superior (META). Mestre em Ensino de Ciências Exatas (UNIVATES). Doutor em Ensino (UNIVATES). Professor Adjunto IV do Colegiado de Licenciatura em Matemática, da Universidade do Estado do Amapá (UEAP).  Funcionário Público, pertencente ao quadro do Governo do Estado do Amapá, na função de Professor de Matemática, enquadrado na Secretária de Estado da Educação (SEED). Professor de Matemática e Estatística na Universidade do Estado do Amapá (UEAP). 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5729882279370007  

Danielly Foro do Espírito Santo, Universidade do Estado do Amapá, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Macapá, Amapá, Brasil

Graduada em Pedagogia (UEAP). Acadêmica do Curso de Licenciatura em Pedagogia, da Universidade do Estado do Amapá (UEAP).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3520448733234512

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos et al. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, p. 67-100, 2004. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/1390223/mod_resource/content/1/anastasiou.pdf. Acesso em: 10 jun.2020.

BUCHELE, Gustavo Tomaz et al. Métodos, técnicas e ferramentas para inovação: o uso do brainstorming no processo de design contribuindo para a inovação. Pensamento & Realidade. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração-FEA. ISSN 2237-4418, v. 1, n. 1, p. 61, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/pensamentorealidade/article/view/28373. Acesso em: 11 jun.2020.

COLINS, Fabio; MORAES, Patrícia Pena; JÚNIOR, Arthur Gonçalves Machado. Prática pedagógica integrada de alfabetização matemática e literatura infantil. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 2, n. 1, p. 84-98, 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/9153. Acesso em: 11 jun.2020.

CURI, Edda. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas brasileiras. Revista Iberoamericana de Educación, v. 37, n. 5, p. 1-10, 2005. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1117Curi.pdf. Acesso em: 07 jun.2020.

DA SILVEIRA, Sílvia Raquel Islabão; ALVES, Antônio Mauricio Medeiros. Formação PNAIC 2014 e os Saberes Docentes de Matemática de um Grupo de Professoras Alfabetizadoras. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, n. 4, 2019. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1115. Acesso em: 07 jun.2020.

DOS SANTOS SILVA, Carlos Evaldo. Alfabetização Matemática na Perspectiva da Linguagem. REMATEC, v. 14, n. 31, p. 28-48, 2019. Disponível em: http://rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/186. Acesso em: 07 jun.2020.

DOS SANTOS SILVA, Carlos Evaldo; DA SILVA MELO, Luciano Augusto. Jogos de linguagem na alfabetização matemática. Revista BOEM, v. 7, n. 14, p. 22-42, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/16813. Acesso em: 07 jun.2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo. Editora Atlas SA, 2008.

NETO, Estevão Ovando; DA ROSA, Claudia Carreira. Saberes Docentes e Currículo: Um ensaio a partir da modelagem nas aulas de matemática. Revista Ensin@ UFMS, v. 1, n. 4, p. 12-28, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/10446. Acesso em: 10 jun.2020.

OLIVEIRA, Denise Abadia Pereira. 02) Promovendo Aprendizagens de Forma Democrática. Folha Acadêmica do CESG| FAC|, n. 4, p. 03, 2015. Disponível em: https://periodicos.cesg.edu.br/index.php/folhaacademica/article/view/183. Aceso em: 10 jun.2020.

PASTANA, Claudionor de Oliveira; REHFELDT, Márcia Jussara Hepp; SCHUCK, Rogério José. Ensinar a aprender, aprender a ensinar: um olhar sobre uma prática pedagógica. Revista EDaPECI, v. 16, n. 1, p. 132-142, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/4509. Aceso em: 09 jun.2020.

Published

2022-05-25

Versions

How to Cite

Pastana, C. de O., Santo, D. F. do E., & Sousa, I. da S. (2022). Teaching strategies: some conceptions in the application of GV / GO and Brainstorming with Pedagogy academics. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–13, e34684. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34684

Issue

Section

Applied research