Basic Education Development Index (IDEB) and school success

Authors

  • Ciclene Alves da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil
  • Maria Beatriz Fernandes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5532-8703

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34052

Keywords:

IDEB, Public school, Educational Evaluation, Quality of Education, School Success

Abstract

The study aims to build a “profile” of the explanatory factors of the schools considered successful in the perspective of the IDEB index, considering the discourses of the municipal teaching leaders, in a city in Rio Grande do Norte. It consists of a qualitative approach, which uses the Foucauldian discourse analysis technique. The results show that school success is associated with several factors, from the professional's commitment, the family's responsibility towards the children's education, the minimum conditions necessary for the promotion of a good education, such as the school structure. It recognizes that the indexes are not sufficient to measure the quality of teaching and the success of an institution. However, the scores point to ways in the quest to improve the offering of education, as these should not have an end in themselves, but be an apparatus for diagnosis and reflection of the practice developed by school individuals.

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Author Biographies

Ciclene Alves da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduada em Pedagogia (UERN). Especialista em Educação (UERN). Mestra em Educação (UFPB). Doutora em Educação (UFPE). Professora Adjunta IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN, com atuação na área de Políticas Educacionais e gestão escolar. Membro do Núcleo de Estudos em Educação - NEEd e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Educação e Sociedade - GEPEES. Coordenadora do Projeto de Extensão "MobilizAção: por uma escola pública de qualidade no município de Pau dos Ferros/RN" e da pesquisa "O Ideb na Região do Alto Oeste Potiguar: estudo com os dirigentes municipais de educação".

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/2387138386682975     

Maria Beatriz Fernandes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduada em Pedagogia (UERN). Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (FAVENI). Mestranda em Educação (UERN). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado Educação e Sociedade (GEPEES/UERN).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8026271137856837  

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Published

2022-03-15

How to Cite

Silva, C. A. da, & Fernandes, M. B. (2022). Basic Education Development Index (IDEB) and school success . Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–15, e34052. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34052

Issue

Section

Applied research