Basic Education Development Index (IDEB) and school success
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34052Keywords:
IDEB, Public school, Educational Evaluation, Quality of Education, School SuccessAbstract
The study aims to build a “profile” of the explanatory factors of the schools considered successful in the perspective of the IDEB index, considering the discourses of the municipal teaching leaders, in a city in Rio Grande do Norte. It consists of a qualitative approach, which uses the Foucauldian discourse analysis technique. The results show that school success is associated with several factors, from the professional's commitment, the family's responsibility towards the children's education, the minimum conditions necessary for the promotion of a good education, such as the school structure. It recognizes that the indexes are not sufficient to measure the quality of teaching and the success of an institution. However, the scores point to ways in the quest to improve the offering of education, as these should not have an end in themselves, but be an apparatus for diagnosis and reflection of the practice developed by school individuals.
Downloads
References
BRASIL. Instituto Nacional de Educação e Pesquisa Anísio Teixeira. Disponível em: http://www.portal.inep.gov.br. Acesso em: 09 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 010172 de 09 de Janeiro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf. Acesso: 09 out. 2016.
CARVALHO, Arlete Maria Cruz. Alcançando o sucesso escolar: fatores que auxiliam nesta conquista. Vertentes (UFSJ), v. 35, p. 69-76, 2010. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/vertentes/Vertentes_35/arlena_carvalho.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/SjLt63Wc6DKkZtYvZtzgg9t/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 fev. 2022.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault revoluciona a pesquisa em educação? Perspectiva, Florianópolis, v. 21, n. 02, p. 371-389, jul. - dez. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9717. Acesso em: 11 fev. 2022.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
GIACOMONI, Marcello Paniz; VARGAS, Anderson Zalewski. Foucault, a Arqueologia do Saber e a Formação Discursiva. Revista Veredas, Juiz de Fora, n. 4, p. 119-129, 2010. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2010/04/artigo-09.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.
GONÇALVES, Sérgio Campos. O método arqueológico de análise discursiva: o percurso metodológico de Michel Foulcault. História e-História, Campinas/SP: NEE-UNICAMP, v. 1, 4 de fevereiro, p. 1-21, 2009. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ea000715.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.
OLIVEIRA, Larissa Fernandes dos Santos; GARCIA, Luciane Terra dos Santos. Políticas De Avaliação Educacional no Brasil: Concepções e Desafios. In: Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação, 4., 2014. Anais [...]. Porto: Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE), 2014. Disponível em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT6/GT6_Comunicacao/LarissaFernandaDosSantosOliveira_GT6_integral.pdf. Acesso: 08 mar. 2019.
PAZ, Fábio Mariano; RAPHAEL, Hélia Sônia. O Ideb e a qualidade da educação no ensino fundamental: fundamentos, problemas e primeiras análises comparativas. Omnia Humanas, v. 3, n. 1, 2010, p. 7-30, 2010. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/etic/article/view/1953. Acesso em: 11 fev. 2022.
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Tradução Marcelo Duarte. Porta Alegre: Sulina, 2011.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Novo SAEB: o que muda nas avaliações do MEC?. 6 Jul, 2018. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/novo-saeb-o-que-muda-nas-avaliacoes-do-mec. Acesso: 09 mar. 2019.
VEIGA-NETO, Alfredo. Teoria e método em Michel Foucault (im) possibilidades. Cadernos de Educação, n.34, p. 83 - 94, set. – dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1635. Acesso em: 11 fev. 2022.
VIEIRA, Sofia Lerche. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos avançados, v. 21, n.60, p. 45-60, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/jWmmZWRqs4fvjFFjBHyZn8G/abstract/?lang=pt&format=html. Acesso em: 11 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ciclene Alves da Silva; Maria Beatriz Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.