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A case study of students with high abilities/giftness in the perspective of social inclusion and interdisciplinarity in the context of basic education in Mato Verde – MG

Authors

  • Verônica Cruz Silveira Barbosa Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Inclusão Social, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1286-0879
  • Ana Cláudia Soares da Silva Universidade Estadual de Montes Claros, Programa de Pós-graduação em Geografia, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2139-1392
  • Jaete Pinto da Silva Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional Integrada à Educação na Modalidade de EJA, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7001-2627

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33012

Keywords:

Interdisciplinarity, Inclusive education, Giftedness

Abstract

Students with learning deficits and giftedness must be placed in regular rooms and with support teachers, according to the rules of the Ministry of Education and Culture (MEC). Therefore, the objective of the present study is to know the reality of the students in the Specialized Educational Service (AEE) of High Skills / Giftedness (AH / SD) at the State School Professor José Américo Barbosa located in Mato Verde-MG. The ESA in the aforementioned school is characterized by the need to know and understand the teaching and learning relationships established in this service due to the high demand. In this context, interdisciplinarityis configured by the reality of articulation between regular education educators and the support teacher together with students. In order to bring together the areas of knowledge and promote a new way of thinking and articulating interdisciplinarity, therefore, this study contributes to the production of scientific, social and educational knowledge.

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Author Biographies

Verônica Cruz Silveira Barbosa, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Inclusão Social, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Serviço Social (UNIMONTES) e Pedagogia (UNOPAR). Especialista em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Inclusão Social - AEE (IFMNG), Especialista em Pedagogia Empresarial, Hospitalar e Carcerária (FAVENORTE), Especialista em Gestão Pública (IFNMG), Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação na Modalidade de EJA – PROEJA (IFNMG), Especialista em Docência na Educação Profissional e Tecnológica (IFNMG).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8554825423115771

Ana Cláudia Soares da Silva, Universidade Estadual de Montes Claros, Programa de Pós-graduação em Geografia, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Geografia (UNIMONTES). Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2449546370494661

Jaete Pinto da Silva, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional Integrada à Educação na Modalidade de EJA, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Pedagogia (UNOPAR). Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação na Modalidade de EJA – PROEJA (em andamento - IFNMG).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8322006581108758

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Published

2022-02-14

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How to Cite

Barbosa, V. C. S., Silva, . A. C. S. da, & Silva, J. P. da. (2022). A case study of students with high abilities/giftness in the perspective of social inclusion and interdisciplinarity in the context of basic education in Mato Verde – MG. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), p. 1–14, e33012. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33012

Issue

Section

Applied research