Mandatory pre-school in perspective

evaluation of care in the state of Rio de Janeiro

Authors

  • Bruno Tovar Falciano Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Fernanda Rezende Nunes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32019

Keywords:

Early Childhood Education, compulsory education, evaluation

Abstract

The article aims to evaluate the effects of compulsory schooling on Early Childhood  Education  after  the  constitutional  amendment  nº  59/2009  (BRASIL,  2009a). The research investigate the municipal education system in the state of  Rio  de  Janeiro  and  observe  if  the  children  at  4  and  5  years  old  were  at  school system and how this service was provide. As a methodological choice, the  sample  were  build  with  the  goal  to  address  the  following  question:  do  municipalities  with  similar  population  and  GDP  have  the  same  degree  of  expansion of service? From a sample of 16 municipalities, the characteristics of the preschool service and its forms of expansion - public, private, partnership, infrastructure  are  described  and,  finally,  the  impacts  of  the  expansion  in  the  daycare service are examined. The analyzes were based on quantitative data extracted from the microdata of Basic Education Census of Ministry of Education and the Demographic Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, S. Políticas públicas: discutindo modelos e alguns problemas de implementação. In: SANTOS JUNIOR, O. A. et al. Políticas públicas e gestão local: programa interdisciplinar de capacitação de conselheiros municipais. Rio de Janeiro: Fase, 2003.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014.

_____. Congresso Nacional. Lei nº. 12.796/2013. Altera a Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 2013.

_____. Congresso Nacional. Emenda Constitucional nº. 59/2009. Brasília, 2009a.

_____. MEC. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009b.

_____. MEC. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2006. v.1; il.

_____. Congresso Nacional. Lei nº 10.172/2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, 2001.

_____. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Base de microdados do Censo Escolar da Educação Básica. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/microdados. Acesso em: 03 jun. 2018.

_____. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de consulta a informações e estatísticas educacionais (InepData). Disponível em: http://portal.inep.gov.br/inep-data. Acesso em: 24 abr. 2015.

_____. Ministério da Saúde. Datasus. Nascidos Vivos 1994-2016 no Estado do Rio de Janeiro. Disponível em:

http://datasus.saude.gov.br/informacoes-de-saude/tabnet/estatisticas-vitais. Acesso em: 03 abr. 2015.

CAMPOS, M. M. Entre as políticas de qualidade e a qualidade das práticas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 148, p. 22-43, abr. 2013.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censos demográficos: características gerais da população. Disponível em: https://sidra.ibge.gov. Acesso em: 10 mar. 2015.

_____. PIB Municipal 2007-2011. Disponível em:

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/economia/pibmunicipios/2011/default_xls.shtm. Acesso em: 30 mar. 2015.

FALCIANO, B. T.; NUNES, M. F. R.; SANTOS, E. C. Dos. Dez anos do Proinfância: efeitos de uma política de indução. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, SP, v. 30, n. 73, p. 254-278, 2019. ISSN: 0103-6831, DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae.v30i73.5719.

FALCIANO, B. T.; SANTOS, E. C. Dos; NUNES, M. F. R. Infraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na Educação Infantil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, SP, v. 27, n. 66, p. 880-906, 2016. DOI: dx.doi.org/10.18222/eae.v0ix.4021.

KRAMER, S.; NUNES, M. F. R.; CORSINO, P. Infância e Crianças de 6 anos: desafios das transições na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa (USP. Impresso), v. 37, p. 69-85, 2011.

TRIPODI, Z. F.; SOUSA, S. Z. Do governo à governança: permeabilidade do estado a lógicas privatizantes na educação. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 48, n. 167, p. 228-253, mar. 2018.

Published

2020-06-30

How to Cite

Falciano, B. T., & Nunes, M. F. R. (2020). Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(1), 1047–1063. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32019