Assessment of learning in early childhood education
case study in a Brazilian municipality
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32010Keywords:
Evaluation of learning, Early childhood education, Evaluation of childrenAbstract
This article aims to socialize part of the results from an exploratory case study that aimed to investigate the intervening variables in the process of assessing children’s learning in a Brazilian municipality, with a view to producing inputs that contribute to foster debate in the field area of early childhood education. The data from the study show nuances and point to important interfaces to be taken into consideration, such as curriculum-evaluation and early childhood-elementary school evaluation, as well as problematizing policies of professional accountability, pointing out the perspectives of participation policies. The study concludes by highlighting some challenges to be overcome and proposes ways to be explored with a view to building and consolidating a learning assessment in early childhood education aligned with the purposes of this stage.
Downloads
References
AMADO, J. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
______. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 4/2008. Orientação sobre os três anos iniciais do Ensino Fundamental de nove anos. 2008.
______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para educação infantil. Brasília: MEC, 2010.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica. Diretoria de Currículo e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
CEAP (Coordenadoria de Ensino e Aprendizagem). Caderneta Pedagógica, 2015. Prefeitura Municipal: Secretaria de Educação/SEDUC, 2015.
FREITAS, L. C. Responsabilização, meritocracia e privatização: conseguiremos escapar ao neotecnicismo? In: Seminário de Educação Brasileira, 2011, Campinas. Anais. Campinas: UNICAMP/CEDES, 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/seminario3/luiz_freitas.pdf Acesso em: 15 jun. 2017.
IBGE/Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/ Acesso em; 14 de agos. 2019.
MACHADO, C.; ALAVARSE, O. M. Responsabilização ou controle da qualidade do ensino: a que serve a avaliação externa? Educação: Teoria e Prática. Rio Claro, vol. 25, n.48, p. 67-79, jan./abr., 2015.
MELLO, S. A. Uma proposta para pensar um currículo integrador da infância paulistana. São Paulo: SME/DOT, 2015. (Mimeo).
MORGAN, D. L. The focus group guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage publications, 1998.
____________. Focus groups. Thousand OAKS, CA: Sage publications, 2004.
RIBEIRO, B. Avaliação da aprendizagem das crianças: insumos para o debate. Relatório Técnico. São Paulo: MEC, 2016.
_________. Avaliação da Aprendizagem na Educação Infantil: um estudo exploratório em 125 municípios brasileiros. Revista Linhas, Florianópolis, v. 19, n. 40, p. 218-245, maio/ago., 2018.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Currículo integrador da infância paulistana. São Paulo: SME/DOT, 2015.
SILVA, M. B. G.; FLORES, M. L. R. Articulações e tensões entre a educação infantil e o ensino fundamental: análises a partir do contexto recente das políticas educacionais brasileiras. In: FLORES, M. L.; ALBUQUERQUE, S. S. Implementação do pró-infância no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.
SOUSA, S. Z. Avaliação da Educação Infantil: questões controversas e suas implicações educacionais e sociais Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v.23, n.1, p. 65-78, jan./abr., 2018.
SOUSA, S. Z.; PIMENTA, C. O. Avaliação e Gestão da Educação Infantil em Municípios Brasileiros. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1277-1300, out./dez., 2018.
SOUSA, S. Z. L.; PIMENTA, C.; MACHADO, C. Avaliação e Gestão Municipal da Educação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 53, p. 14-36, set./dez., 2012.
VYGOTSKY, L. S. A pré-história do desenvolvimento da linguagem escrita. In: Obras escogidas. Madrid: Visor, 1995.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.