Active methodologies applied to critical work of oral skills in Portuguese as an additional language

Authors

  • Henrique Rodrigues Leroy Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Camila de Souza Santos Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Silvana Maria Mamani Universidade Federal de Goiás, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil
  • Milena Maria Ferreira de Paula Paula Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Anna Karolina Sousa Bernardes Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31915

Keywords:

Portuguese as an additional language, Active methodologies, Oral skills

Abstract

This qualitative research of descriptive and exploratory character results from the analysis of a didactic unit of Portuguese as an Additional Language (PLA) for intermediate level, focused on working with oral skills in this language. The present study aims at: verifying if it is possible to apply the Active Methodologies in oral production and oral comprehensive activities in additional language; and also, analyzing how this proposal mobilizes strategies for students critical education in the preparation process for the oral part of Celpe-Bras exam. The concepts that support the reflections developed about the analyzed material are the Active Methodologies (FILATRO and CAVALCANTI, 2018; MORÁN, 2017; BERBEL, 2011) and aspects of teaching and learning orality (MARCUSCHI, 2003) in PLA. The results of the analysis show that the unit mobilizes several strategies for the development of oral comprehensive and oral production in order to enhance the student’s role, while opening space for dialogue about cultural diversity and also exploring the criticality through Active Methodologies.

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Author Biographies

Camila de Souza Santos, Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Letras pela Univerisidade Federal de Minas Gerais
Mestra em Lingu´ística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da UFMG.

Silvana Maria Mamani, Universidade Federal de Goiás, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

Graduada em Letras pela Univerisidade Federal de Minas Gerais
Mestra em Lingu´ística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da UFMG.

Milena Maria Ferreira de Paula Paula, Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Graduadanda em Letras pela Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

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Published

2020-12-31

How to Cite

Leroy, H. R., Santos, C. de S., Maria Mamani, S., Paula, M. M. F. de P., & Bernardes, A. K. S. (2020). Active methodologies applied to critical work of oral skills in Portuguese as an additional language . Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1327–1342. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31915