Mithology and storytelling – Scripta manent, uerba uolant

Authors

  • João Victor Leite Melo graduando em Letras pela UFJF

Keywords:

Mythology, oratory, orality, storytelling, ]

Abstract

This work defends the relevance of introducing activities about practice and development of public speaking at schools and colleges. For that, eight myths from Ovid’s Metamorphosis were selected, considering how short and easily memorizable they are. These myths may be used to practice oral expression (entonation, diction), gesticulation and corporal posture of students through their own storytelling, employing oratory techniques.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CATULO. O Livro de Catulo. Tradução comentada dos poemas de Catulo João Ângelo de Oliva Neto. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

KLEIMAN, Ângela B. (Org). Os significados do letramento. São Paulo: Mercado das Letras, 1995.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita : atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2004.

OLSON, David R. Cultura escrita e oralidade. Rio de Janeiro: Ática, 1995.

ORTEGA, Carmona Alfonso. Oratória : a arte de falar em público. Rio de Janeiro: Calibán, 2003.

OVÍDIO. Metamorfoses. Trad. Paulo Farmhouse. Lisboa: Cotovia, 2010.

RAMOS, Admir. Introdução à Oratória. São Paulo: Editora Radiante S.A, 1971.

SCHNEUWLY, B. e DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

STREET, Brian V. Literacy in Theory and Practice. New York: Cambridge University Press, 1984.

TRINGALI, Dante. Introdução à Retórica : a Retórica como crítica literária. São Paulo: Duas Cidades, 1988.

Published

2015-08-15

How to Cite

LEITE MELO, J. V. Mithology and storytelling – Scripta manent, uerba uolant. Rónai – Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 213–224, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ronai/article/view/23045. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: XXIII Semana de Estudos Clássicos da UFJF