Estimativa de Quantidade de Doces: uma experiência didática baseada na metodologia de Resolução de Problemas de Pólya

Authors

Keywords:

Resolução de Problemas, Metodologia de Pólya, Ensino de Matemática, Estimativa, Atividade Didática com doces

Abstract

This work reports a didactic experience developed in the Problem Solving discipline, in the Mathematics course at a public university in the state of Paraná, using the methodology proposed by George Pólya. The activity was carried out with the problem question “How much candy is in the vase?”, in which three groups of students were challenged to estimate the quantity of candy in transparent glass vases without removing them for direct counting. The dynamics encouraged the use of mathematical techniques and the application of Pólya's problem-solving steps. The report includes the steps of the activity, the strategies followed by the students and reflections on the results obtained. It is concluded that the experience contributed to the students' teaching and learning process, in addition to stimulating the development of mathematical and collaborative work skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARRUDA, J. C. F. Percepção de estudantes de Licenciatura em Matemática sobre a metodologia de resolução de problemas de Pólya: foco na ausência do retrospecto. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

COSTA, S. D. V. Resolução de problemas no ensino básico: as dificuldades que surgem na concretização das diferentes fases do modelo de Polya. 2014. 87f. Relatório de Estágio (Mestrado em Ensino do 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico). Universidade do Minho. Braga.

GRZEÇA, K. Uma experiência na escola básica com resolução de problemas de Matemática na perspectiva de Polya. 2017. 70f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

PÓLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Trad. Heitor Lisboa de Araújo. 2ª reimpressão. Rio de Janeiro, 1995.

SOUZA, M. A. V. F. de; GUIMARÃES, H. M. A resolução de problemas na educação em Matemática: uma conversa sobre ensino, formação de professores e currículo desde Pólya. Revista Ifes Ciência, v. 1, p. 109-116, jan./jun. 2015.

Published

2025-09-12

How to Cite

ANDRADE, C. C. de. Estimativa de Quantidade de Doces: uma experiência didática baseada na metodologia de Resolução de Problemas de Pólya . Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/49364. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

III Simpósio de Resolução de Problemas na Educação Matemática