O Ensino de Paridade na via Resolução de Problemas Hands-on: Passeio do Cavalo no Tabuleiro de Xadrez

Authors

Keywords:

Ensino Fundamental;, Álgebra;, Problema do Cavalo;, Raciocínio Lógico, Paridade.

Abstract

This research aimed to discuss, through an experience report, Problem Solving combined with Practice, based on the problem entitled Knight's walk on the chessboard, with a focus on teaching parity. Thirty-six students from the 8th and 9th grades of Elementary School participated, working in groups using a chessboard (5x5) and a knight piece from the game itself. The data collected from the field diary were analyzed qualitatively. The activity was conducted with teacher mediation, without ready-made answers, encouraging investigation, the formulation of hypotheses and collaborative work. The main results indicate that the proposal promoted engagement, appreciation of prior knowledge and significant construction of new concepts. The reduced version of the chessboard allowed greater autonomy in exploring the knight's path, while the secondary problems favored the contextualized understanding of parity. In this sense, Problem Solving combined with Practice reveals itself as an interesting path for new research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Emilly Gonzales Jolandek, Universidade Estadual do Paraná

Professora do Ensino Superior na Universidade Estadual de Maringá

References

AGUSTYANINGRUM, Nina et al. Dominant Factors That Cause Students' Difficulties in Learning Abstract Algebra: A Case Study at a University in Indonesia. International Journal of Instruction, v. 14, n. 1, p. 847-866, 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1282223 Acesso em: 28 de junho de 2025.

ANA, Walae Pereira Sant; LEMOS, Glen Cézar. METODOLOGIA CIENTÍFICA: a pesquisa qualitativa nas visões de Lüdke e André. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 12, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1710. Acesso em: 29 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 28 jun. 2025.

GULER, Mustafa; CELIK, Derya. The effect of an elective algebra teaching course on prospective mathematics teachers’ pedagogical content knowledge. International Electronic Journal of Mathematics Education, v. 16, n. 2, p. em0636, 2021. Disponível em: https://www.iejme.com/article/the-effect-of-an-elective-algebra-teaching-course-on-prospective-mathematics-teachers-pedagogical-10902 Acesso em: 28 de junho de 2025.

MENDES, Luiz Otavio Rodrigues. O Processo Formativo para o Ensino-Aprendizagem de Matemática via Resolução de Problemas: análise da compreensão de futuros professores. 223f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2023. Disponível em: http://www.pcm.uem.br/dissertacao-tese/394 Acesso em: 19 jun. 2025.

NARCISO, Rodi et al. The use of games and play activities in teaching mathematics to children. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 16, n. 2, p. e3333-e3333, 2024.Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/3333 Acesso em 26 de junho de 2025.

PARENTE, Ulisses Lima. Material teórico - Módulo sistemas de numeração e paridade: Paridade - Parte I - Tópicos adicionais. Revisão: Antonio Caminha M. Neto. 2022. Disponível em: https://portaldaobmep.impa.br/index.php/modulo/ver?modulo=53 Acesso em: 28 jun. 2025.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Eduem, Maringá, 2018.

PROENÇA, Marcelo Carlos; CAMPELO, Caleb da Silva Araujo; SANTOS, Renato Rodrigues. Problem Solving in BNCC: reflections for its insertion in the curriculum and in Mathematics teaching at Elementary School. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 6, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4382 Acesso em 27 de jun. 2025.

RESENDE, Sara Belmonte. Um estudo sobre a paridade de números inteiros. 2024. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Viçosa, Florestal, MG, 2024. Disponível em: https://locus.ufv.br/items/c9b95f81-c828-4da2-8e7b-6eb1fef6b2e3 Acesso 16 de junho de 2025.

SCHWICHOW, Martin et al. What students learn from hands‐on activities. Journal of research in science teaching, v. 53, n. 7, p. 980-1002, 2016. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/tea.21320. Acesso em: 13 agosto 2025.

Published

2025-09-12

How to Cite

MENDES, L. O. R.; JOLANDEK, E. G. O Ensino de Paridade na via Resolução de Problemas Hands-on: Passeio do Cavalo no Tabuleiro de Xadrez. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/49319. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

III Simpósio de Resolução de Problemas na Educação Matemática