Ethnomathematics encounters with a Postgraduate class
Keywords:
Mathematics Education, Ethnomathematics, Mancala, Experience ReportAbstract
The aim of this paper is to present a report on a class taught by master's students in the subject Teaching Work and Internship: Theory and Practice, of the Postgraduate Program in Education at the State University of Montes Claros, highlighting the encounter between Ethnomathematics and researchers in training. To this end, the methodology is based on observations, discussions and reflections generated through the class and the practice carried out in the classroom. We held a mock lesson with 32 students, introducing Ethnomathematics and then practicing using Mancala. This led to fruitful discussions, questions were raised and the feedback from the participants was positive. The main results show that the game provides opportunities to develop different cognitive skills, especially counting, numerical sequences, symmetry, logical reasoning and basic operations. We conclude that the experience of providing a dynamic and contextualized lesson allowed us to experience a moment of knowledge exchange, contributing to our training process, highlighting the importance of different methodological strategies in the teaching of mathematics, not just prioritizing formalized teaching.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, S. P. N. de C. e; ANTUNES, F. M. Educação do Campo e Etnomatemática: uma articulação possível?. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020.
BRANDÃO DIOGENES, A. L.; SANTOS FERREIRA, G. O jogo Mancala como estratégia pedagógica Etnomatemática: relato de uma experiência numa turma de 2º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual “Professor Elídio Duque no município de Salinas-MG. Em Tempo de Histórias, v. 1, n. 36, p. 370-382, 2020.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Arte ou Técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1990.
D’AMBRÓSIO, U. O programa Etnomatemático: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 7-16. 2008.
D’AMBRÓSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. Natal: EDUFRN, 2011.
DIOGENES, A. L. B.; ALMEIDA, S. P. N. de C. e. Encontros com a Etnomatemática em uma Escola Quilombola. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 13, n. 1, p. 1–17, 2023.
FANTINATO, M. C. de C. B. Contribuições da Etnomatemática na Educação de Jovens e Adultos: algumas reflexões iniciais. Caderno Dá Licença, v. 5, n. 6, p. 85-95, 2004.
FONSECA, A. A.; ALMEIDA, S. P. N. de C. e. O Saber Matemático na Oficina Mecânica: um Enfoque Etnomatemático. In: Anais do X Encontro Mineiro de Educação Matemática. Montes Claros: Unimontes, 2025. p. 1-12.
FREIRE, P. Política e Educação. Rio de Janeiro: Cortez, 1995.
LIMA, P. V. P. de.; SOUSA, L. A. R. de; SANTOS, H. R. dos.; MOREIRA, G. E. O jogo africano mancala no desenvolvimento de habilidades matemáticas de estudantes dos anos finais do Ensino Fundamental. Ensino da Matemática em Debate, v. 10, n. 3, p. 47–76, 2023.
OLIVEIRA, S. M. de. A Gincana Matemática como metodologia de ensino e aprendizagem: um Relato de Experiência à luz das teorias da Aprendizagem Significativa e Experiencial. Revista Multidisciplinar do Vale do Jequitinhonha - ReviVale, v. 3, n. 2, p. 1–15, 2023.
OLIVEIRA, S. M. de. Interseções culturais na Educação Matemática: vivência de uma exposição da Etnomatemática em uma escola. Revista Interdisciplinar em Educação e Territorialidade – RIET, v. 4, n. 2, p. 47–64, 2024.
OLIVEIRA, S. M. de. Os Jogos matemáticos na Educação Básica: um mapeamento de pesquisas. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 22, n. 2, p. 783-797, 2024.
OLIVEIRA, S. M. de; ALMEIDA, S. P. N. de C. e; BRANDÃO, V. B. G. Estágio de Docência no Ensino Superior: reflexões em um curso de pós-graduação. Cenas Educacionais, v. 8, p. e23035, 2025.
OLIVEIRA, S. M. de; LOPES, R. O Júri Simulado como metodologia ativa no curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–17, 2023.
SANTOS, C. J. Africanidades no ensino de matemática: um estudo de caso da família Mancala. São Paulo: UTP, 2008.
























