Formação de Professores: as contribuições das Representações Semióticas evidenciadas pelo GeoGebra no ensino de frações

Authors

Keywords:

Representação semiótica, Frações, Formação de professores, GeoGebra

Abstract

O This article aimed to show the importance of semiotic representations of treatment and conversion in teaching fractions in training mathematics teachers in the final years of elementary school. In this training, qualitative research methodology was used, which sought to capture teachers' perceptions regarding the continuing education process itself, the use of semiotic representations, together with the simultaneous constructions of the Geogebra software, supported by theoretical references on fractions. An improvement in understanding the concept of fractions, their meanings and operational procedures was observed, which contributed to having a different perspective on the teaching and learning of fractions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, Alessandra Rodrigues de; RIBEIRO, Miguel.: Conhecimento especializado do professor que ensina Matemática no tópico das frações: discutindo quantidades discretas. Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, v. 9, n. 11, p. 126-143, ago. 2019. https://fatece.edu.br/arquivos/arquivos-revistas/trilhas/volume9_11/8.pdf . Acessado em 16 jun. 2024.

BEHR, M. J. et al.: Racional Number Concepts in Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. Lesh, R. e Landau, M. (ed.) New York: Academic Press. 1983.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final.

Brasília: MEC, 2018

DUVAL, Raymond: Semioses e Pensamento Humano. Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira, Ed. Livraria da Física, São Paulo - São Paulo, 2009.

HENRIQUES, A; ALMOULOUD, S. A.: Teoria dos registros de representação semiótica em pesquisas na Educação Matemática no Ensino Superior: uma análise de superfícies e funções de duas variáveis com intervenção do software Maple. SciELO, Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, n. 2, p. 465-487, https://doi.org/10.1590/1516-731320160020012 . Acessado em 13 jun. 2024.

NÓBRIGA, J. C. C: GGBOOK: Uma plataforma que integra o software de geometria dinâmica geogebra com editor de texto e equações a fim de permitir a construção de narrativas matemáticas dinâmicas. 2015. Tese de Doutorado. UNB. Brasília. Goiás.

PIRES, Celia Maria Carolino: Currículos de Matemática: Da Organização Linear à Idéia de Rede. São Paulo: FTD, 2000.

SANTOS, E. F.: A resolução de problemas de razão e semelhança de triângulos sob a perspectiva das representações semióticas de Duval. 2023. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2023.

SANTOS, E. F.: O Uso do Google Meet, Software Geogebra e Google Formas na Reconstrução do Processo de Ensino e Aprendizagem da Matemática. In: TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima et al. O (Re)inventar de Práticas Pedagógicas com as Tecnologias Digitais em Tempos de Pandemia: Da Educação Básica ao Ensino Superior. SP: Paco, 2021. cap. 11, p. 229-247.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista. SEDUC/Undime SP. São Paulo: SEDUC/SP, 2019

SCHEFFER, N. F.: POWELL, A. B: Frações Na Educação Básica: O Que Revelam As Pesquisas Publicadas No Brasil De 2013 A 2019. RPEM, Campo Mourão, Paraná, Brasil, v. 09, n. 20, p. 08 a 37, nov.-dez. https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6259 . Acessado em 26 jun. 2024

SILVA, M. R.: Uma sequência de atividades de letramento probabilístico em uma abordagem pelo Modelo Teórico dos Campos Semânticos. 174 f. (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal Juiz de Fora. Juiz de Fora - MG. 2020 https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/11916/1/maxwellrodriguesdasilva.pdf . Acessado em 31 mai. 2024.

Published

2024-12-13

How to Cite

SANTOS, E. F. dos; BORELLI, S. de S. Formação de Professores: as contribuições das Representações Semióticas evidenciadas pelo GeoGebra no ensino de frações . Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45148. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa