Troubleshooting Math Box in inclusive and dialogical encounters with teacher-trainee-researchers: what do the narratives and experiential diaries reflect?
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.41090Keywords:
Troubleshooting Math Box; Research-training; Dialogical; Teaching-learning; Inclusive practices.Abstract
This article aims to analyze the contributions of dialogical moments in the weaving of the Troubleshooting Math Box to the teaching-learning processes of mathematics in formative and dialogical encounters with teacher-trainee-researchers. To produce data in the context of research-training, we used the oral narratives and the experiential diaries recorded and shared by the participants of the pedagogical workshop “The Mathematical Problematizing Box in the teaching-learning processes: fun, play, create and problematize pedagogical actions!”. Held in the scope of the research and extension project “The professional development of the teacher who teaches mathematics in the early years: narratives of training and study group” and of the Specialization course in Teaching Science and Mathematics in the Early Years, in the second semester of 2021. The Troublesome Math Box as a didactic-pedagogical-playing resource, creatively (re)invented by the authors of this text, by proposing the experience of four dialogical moments - Establishing contact; Choosing and sharing the meanings of the didactic-pedagogical-playing resource; Dynamizing experience; Dialogical-problematizing records -, provides teaching-learning mathematics by playing, energizing, creating and problematizing. The group that participated in the pedagogical workshop was delighted and very happy to experience the dialogical moments created to make the Problematizing Math Box more dynamic in the formative and dialogical meetings and in the teaching and learning processes of mathematics in basic and higher education. In fact, in the narratives and experiential diaries produced, the students and teachers point out the contributions of this didactic-pedagogical-playful resource for training and teaching practice: problematizing pedagogical actions; rethinking the teaching of mathematics and reflecting on pedagogical practice; teaching-learning mathematical content with pleasure and enthusiasm, among others. Thus, training practices that favor a closer approach to mathematics allow its daily creative (re)invention based on the understanding that it is a human construction and requires inclusive practices, in which everyone can learn in dialogical interactions with others.
Downloads
Metrics
References
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em educação matemática.
Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
BAKHTIN, Mikhail (V. N. Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Prefácio: Roman Jakobson. Apresentação: Marina Yaguello. Tradução: Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Prefácio à edição francesa: Tzvetan Todorov. Introdução e tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1.º, 2.º e 3.º anos) do ensino fundamental. Brasília, DF: MEC, SEB, 2012.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (GPNEP) ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CONTRERAS, José; PÉREZ DE LARA, Núria. La experiencia y la investigación educativa. In: CONTRERAS, José; PÉREZ DE LARA, Núria (comp.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata, S.L., 2010. p. 20-92.
DOMITE, Maria do Carmo Santos. Formulação de problemas em educação matemática: a quem compete? Movimento – Revista de Educação, n. 14, p. 24-37, 2006. https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32531
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Prefácio: Ladislau Dowbor. Notas de Ana Maria Araújo Freire. 4. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Prefácio: Ernani Maria Fiori. 77. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Prefácio: Leonardo Boff. Notas de Ana Maria Araújo Freire. 30. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021c.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Prefácio: António Nóvoa. Tradução: José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, v. 30, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2741
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA; FINGER (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Tradução: Maria Nóvoa. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2014. p. 57-76.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução: João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.19, p. 20-28, jan./abr. 2002. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 6. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
LORENZATO, Sergio. Para aprender matemática. 2. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
MENGALI, Brenda Leme da Silva; NACARATO, Adair Mendes. A problematização e comunicação de ideias nas aulas de matemática dos anos iniciais. Revista Eletrônica de Educação, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 205-221, 2016. https://doi.org/10.14244/198271991390
MENGALI, Brenda Leme da Silva; NACARATO, Adair Mendes. A problematização na formação docente possibilitando a problematização na sala de aula da educação infantil: a análise de um caso de ensino. In: CARVALHO, Mercedes; BAIRRAL, Marcelo Almeida (org.). Matemática e educação infantil: investigações e possibilidades de práticas pedagógicas. 2. ed. 2. reimpr. Petrópolis: Vozes, 2019.
MUNIZ, Cristiano Alberto; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; MAGINA, Sandra Maria Pinto; FREITAS, Sueli Brito Lira de. Caixa Matemática e situações lúdicas. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal. Brasília, DF: MEC, SEB, 2014. p. 19-23.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
NACARATO, Adair Mendes. Uma caminhada pela pesquisa (com) narrativa: a construção colaborativa de um percurso teórico e metodológico por um grupo de pesquisa. In: NACARATO, Adair Mendes (org.). Pesquisas (com) narrativas: a produção de sentidos para experiências discentes e docentes. Prefácio: Maria da Conceição Passeggi. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 331-355.
NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Entrevistador: Revista Com Censo (RCC). Entrevistado: António Nóvoa. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal (RCC#22), Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020. ISSN 2359-2494. https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905
AUTORESXXXX
AUTORASXXXX
AUTORASXXXX
AUTORASXXXX
AUTORASXXXX
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. http://dx.doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2016.
AUTORAXXXX
AUTORASXXXX
AUTORASXXXX
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Tradução: Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro (SP), v. 13, n. 14, 2000. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. Martins Fontes, 2001.