A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.39079

Keywords:

Cinema, Investigation Activity, Animation, BNCC

Abstract

It may seem controversial to think of an association between cinema and mathematics, especially if we try to link it to our experiences as students. However, it is possible, effective and it is not a matter of letting the ninth art be the protagonist of the classroom, in the place of the teacher. Which by the way, not even he will have the main role here. The student, his learning process, the forms and relationships between cinema and mathematics, gain the spotlight and for that, we bring the Mathematical Investigations to be our support throughout the methodological process to be presented below. Despite being very important, the ninth art was not extensively analyzed by us in the dissertation, to which it is associated. However, we bring elements, theories and reflections made there about what we believe to be a very positive product for Mathematics classes. We reinforce that our study has a qualitative nature and the analysis of data production takes place through the Activity Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANJOS, Cleriston Izidro dos. Tatear e Desvendar: um estudo com crianças pequenas e dispositivos móveis. 2015. 272 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação, Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1641. Acesso em: 09 jun. 2020.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: Diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curriculum. Brasília, 2018.

CYBERCHASE: O Dr. Gude se foi. Produção de Jill Petters; Suzanne Rose. Coordenação de Carrie Justason; Olufunmilayo Gittens; Lisa Chan; Donna Baptista; Francis Dirnbeck; Jeniffer Walsh;. Intérpretes: Annick Obonsawin; Chistopher Lloyd; Kristina Nocoll; Gilbert Gottfried; Jacqueline Pilon; Len Carlson;. Roteiro: Andrew Tan; Genny Selby; Roy Meurin; Tom Nesbitt; Ted Collyer; Mark Marren; David Earl; Paul Bouchard; Andrea Robbins; Luisito Escuariaga; Brian Lee; Ted Bastien; Dave Pemberton; Kevin Faria; Gerry Capelle; Greg Hill; Frank Lintzen; Chris Schouten; Rob Walton;. Música: David W. Shaw; St.

COSTA, Bruna Borba; FERREIRA, Maria Luana da Silva; CARVALHO, Mercedes. Possibilidades do uso de aplicativos para o trabalho matemático nos anos iniciais: o SAMD e o Escoteiro Matemático. In: BAIRRAL, Marcelo; CARVALHO, Mercedes (org.). Dispositivos Móveis no Ensino de Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2019. p. 43-58.

DURÃES, Vanuza Camargo. Histórias em Quadrinhos e o uso de smartphones em sala de aula de Matemática: uma proposta, várias possibilidades! 2021. 192 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós - Graduação em Educação Matemática, Inma, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2021.

EIDELWEIN, Monica Pagel. O jogo da discursividade na inclusão: prática avaliativas de in/exclusão na matemática escolar. 2012. 151 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós - Graduação em Educação Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

NOVA ESCOLA (Brasil) (org.). BNCC na prática: aprenda tudo sobre competências gerais. Aprenda tudo sobre competências gerais. 2020. Disponível em: https://bncc.novaescola.org.br/. Acesso em: 30 abr. 2021.

RIBEIRO, Patrícia Vieira; ARNONI, Maria Eliza Brefere. A utilização do desenho animando como recurso tecnológico e pedagógico no ensino de conceitos científicos: a questão metodológica da atividade educativa.: A questão metodológica da atividade educativa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS, 2018, São Carlos. Resumo Expandido. São Carlos: S.i, 2018. p. 1-6. Disponível em: cietenped.ufscar.br › index.php › article › download. Acesso em: 20 maio 2020.

PONTE, João Pedro da; BROCADO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações Matemáticas na sala de aula. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. 160 p.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação Ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

VYGOTSKY, Levis. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2014.

Published

2023-05-29

How to Cite

DURÃES, V. C.; CHIARI, A. S. de S. A série Cyberchase, as Investigações Matemática e o Ensino de Matemática. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.39079. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39079. Acesso em: 15 may. 2024.