Inflação de custo em um ambiente de Educação Financeira Escolar: análise de uma proposta
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2019.v3.29611Keywords:
Inflation, School Financial Education, School Financial Education Environment, School ProjectAbstract
Abstract: This article aims to present and analyse a task that emphasizes the idea of cost inflation in a school financial education environment. The task emphasized the variation in fuel costs and it was streamlined in the regular Schedule of Mathematics classes with nine students from 9th grade of Elementary School who participated in the School Project “Vigilantes do Preço”. From the perspective of the qualitative approach the protocols generated by the ten questions of the task were appreciated from the principles of content analysis in order to identify mathematical and non-mathematical understandings. Among the mathematical results evidence of average cost was observed, treatment of information and inflation index. Furthermore, the students' financial awareness was found from the understanding of decision making in the face of an inflationary process presented in the discussion of the questions as a non-mathematical result of the approach taken in a Financial Education Environment.
Downloads
Metrics
References
DISSERTAÇÃO
AMARAL, G. P. Educação Matemática Financeira: construção do conceito de moeda no último ano do Ensino Fundamental. Dissertação. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática). Instituto Federal do Espírito Santo, Espírito Santo, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacional. mec.gov.br/documentos/bncc-3versao.revista.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2018.
CAMPOS, M. B. Educação Financeira na Matemática do Ensino Fundamental: uma análise da produção de significados. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2012.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MATHIAS, W. F; GOMES, J. M. Matemática Financeira. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2011.
MUNIZ JÚNIOR, I. Econs Ou Humanos? Um Estudo Sobre a Tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. 2016.
ROCHA, A.J. C. O ponto de vista de licenciandos em matemática sobre a educação financeira. Dissertação (Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, 2017.
SILVA, A. M. Uma experiência de Design em Educação Matemática: O Projeto de Educação Financeira Escolar. 2011. 16p. Projeto de Pesquisa (Estágio Pós-Doutoral em Educação Matemática) - Rutgers, the State University of New Jersey/ USA.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um Programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. Anais do XI ENEM – XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, 2013.
SOUZA, J. R.; PATARO, P. R. M. Vontade de Saber Matemática, 9º Ano. 3.ed. São Paulo: FTD, 2015.
VASCONCELLOS, M. A. S. de; GARCIA, M. E. Fundamentos de Economia, 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.
VITAL, M. Educação Financeira e Educação Matemática: Inflação de Preços. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2014.