On the place of History in Math Teachers formation courses: an essay

Authors

  • Antonio Vicente Marafioti Garnica UNESP

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2017.v1.26212

Keywords:

Math Teachers Formation, Mathematics Education, History of Mathematics Education, Ideology

Abstract

This paper intends to discuss the role History of Mathematics Education (HME) could play in Math Teachers formation courses, sketching some basic parameters upon which a disciplinary approach could rest, but claiming for some alternative (non-disciplinary) ways to develop the discussion about history when preparing future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CURY, H.N., VIANNA, C.R. (Orgs.). Formação do professor de matemática: reflexões e propostas. Santa Cruz do Sul: IPR, 2012.
CURY, H. N.. Formação de professores de matemática: uma visão multifacetada. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.
FERREIRA, A.C., BRITO, A. de J., MIORIM, M.A. (Orgs.). Histórias de Professores que ensinaram Matemática no Brasil. Campinas: Ilion, 2012.
GARNICA, A.V.M, SOUZA, L.A. de. Elementos de História da Educação Matemática. São Paulo: UNESP/Cultura. Acadêmica, 2012.
GARNICA, A.V.M.. (Org.). Pesquisa em História da Educação Matemática no Brasil: sob o signo da pluralidade. São Paulo: Livraria da Física, 2016.
GARNICA, A.V.M. Uma agenda para a História da Educação Matemática no Brasil? Revista de História da Educação Matemática. SBHMat. Ano 01, número 01, p. 104-127, 2015.
GOMES, M.L.M. O ENAPHEM e a História da Educação Matemática no Brasil: comemorar, pertencer, problematizar. In GARNICA, A.V.M.. (Org.). Pesquisa em História da Educação Matemática no Brasil: sob o signo da pluralidade. São Paulo: Livraria da Física, p. 93-103, 2016.
MIORIM, M.A. Introdução à História da Educação Matemática. São Paulo: Atual, 1998.
MIORIM, M.A. e MIGUEL, A. Os logaritmos na cultura escolar brasileira. Campinas: Faculdade de Educação da UNICAMP/SBHMat, 2001.
MIGUEL, A. O que dizem os estudos já elaborados sobre a emergência da História da Educação Matemática no Brasil? In VALENTE, W. R. (Org.). História da Educação Matemática no Brasil: problemáticas de pesquisa, fontes, referências teóricometodológicas e histórias elaboradas. São Paulo: Livraria da Física, p. 28-43, 2014.
RIOS, D.F. Contribuições dos Lugares de Memória para a Formação de Professores de Matemática. Acta Scientiae. ULBRA: Canoas (RS). Edição especial, p. 05-23, 2015.
SILVA, H. da. A História oral como abordagem em espaços formativos formais para professores de Matemática. Revista de História da Educação Matemática. SBHMat. Ano 02, número 03, p. 168-184, 2016.
SOUZA, A.C.C. de., PERES, G., BICUDO, I., BICUDO, M.A.V., SILVA, M.G.P. da, BALDINO, R.R., CABRAL, T.B. Diretrizes para a Licenciatura em Matemática. BOLEMA, Rio Claro – SP, v. 6, n. 7, p. 90-99, 1991.
SOUZA, L.A. Trilhas na construção de versões históricas sobre um Grupo Escolar. Tese de Doutoramento em Educação Matemática. UNESP-Rio Claro, 2011.
THOMPSON, J.B. Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
VALENTE, W.R. Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730-1930. São Paulo: AnnaBlume, 1999.
VALENTE, W. R. (Org.). História da Educação Matemática no Brasil: problemáticas de pesquisa, fontes, referências teóricometodológicas e histórias elaboradas. São Paulo: Livraria da Física, 2014.
VIANNA, C.R. Vidas e Circunstâncias na Educação Matemática. Tese de Doutoramento em Educação. FE/USP, 2000.

Published

2017-09-29

How to Cite

GARNICA, A. V. M. . On the place of History in Math Teachers formation courses: an essay. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 1, n. 1, 2017. DOI: 10.34019/2594-4673.2017.v1.26212. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/26212. Acesso em: 17 jul. 2024.