Dimensões da escuta na formação de pesquisadores: observações a partir da ecologia da atenção

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2023.v17.35718

Keywords:

Escuta, Atenção, Ecologia da Atenção, Formação, Território, Listening, Attention, Ecology of Attention, Training, Territory, Escucha, Atención, Ecología de la Atención, Formación, Territorio

Abstract

From the ecological approach of attention by Yves Citton (2017) the article presents different qualities of listening, which are arranged in intertwined layers. Based on the ideas of Barthes, Freud and Nancy about listening, the study identifies three dimensions in it, which function simultaneously and circularly in the composition of an attentional ecology- focused listening, listening that resonates and listening from the back - and discusses its characteristics, limits and potentialities. Articulated with the concept of refrain (ritournelle) by Gilles Deleuze and Félix Guattari (1997), it is possible to understand how these three dimensions of listening act in the creation of a research territory and contribute to an inventive training of the researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1990). O óbvio e o obtuso: Ensaios críticos III. Nova Fronteira.

Citton, Y. (2017). The ecology of attention. Polity Press.

Costa, L. B. (2006). O ritornelo em Deleuze-Guattari e as três éticas possíveis. Trabalho apresentado no II Seminário Nacional de Filosofia e Educação, Santa Maria, RS.

Cruz, C., & Barros, M. E. (2019). Escutar com o corpo inteiro: O exercício de abertura atencional como experiência sensível nos processos de aprendizagem. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 5(3), 439-453. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/45776

Deleuze, G. (1992). Conversações. (Pál Pelbart, Trad.). Editora 34.

Deleuze, G. (2004). A ilha deserta e outros textos. Iluminuras.

Deleuze, G., & Parnet, C. (1995). Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse. [Filme] (Filmado originalmente em 1988-1989). https://www.youtube.com/watch?v=Q2QDLSlC2c0.

Deleuze, G. & Parnet, C. (1998). Diálogos. Escuta.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). O ritornelo (34ª ed., n. 34). Mil Platôs.

Dias, R. O. (2011). Deslocamentos na formação de professores: Aprendizagem de adultos, experiência e política cognitiva. Lamparina.

Dias, R. O. (2012). Formação inventiva de professores. Lamparina.

Freud, S. (1969). Recomendações aos médicos que exercem psicanálise. In Edição Standart brasileira das obras completas de Sigmund Freud. (Vol. 12). Imago. (Trabalho original publicado em 1912).

Kastrup, V. (2004). A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia e Sociedade, 16(3), 7-16. https://www.scielo.br/j/psoc/a/Zs7wtDMRTYJX338HyT5YqyJ/?lang=pt&format=pdf

Kastrup, V., Tedesco, S., & Passos, E. (2008). Políticas da cognição. Sulina.

Latour, B. (2000). Ciência em ação: Como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Editora UNESP.

Mattos, V., & Bianchetti, L. (2011). Educação continuada: Solução para o desemprego? Educação e Sociedade, 32(117), 1164-1184. https://www.scielo.br/j/es/a/NMWnTtbpjW4McRrs7xLY7Nc/?lang=pt

Nancy, J. (2014). À escuta. Chão de Feira.

Quintana, M. (1998). Porta giratória (7ª ed.). Globo.

Rolnik, S. (1993). Pensamento, corpo e devir: Uma perspectiva ético-estético-política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, 1(2), 241-251. https://revistas.pucsp.br/index.php/cadernossubjetividade/article/view/38134

Souza, K. R., Mendonça, A. L. O., Rodrigues, A. M. S., Felix, E. G., Teixeira, L. R., Santos, M. B. M., & Moura, M. (2017). A nova organização do trabalho na universidade pública: Consequências coletivas da precarização na saúde dos docentes. Ciência e Saúde Coletiva, 22(11), 3667-3676. https://www.scielo.br/j/csc/a/xjgJxyZmM4S9tnjjCF6sBSP/abstract/?lang=pt

Vermersch, P. (2002). L’attention entre phenomélogie et sciences expérimentales: Elements de rapprochement. Expliciter. (44),14-43. https://www.grex2.com/assets/files/expliciter/44_mars_2002_un .pdf

Published

2022-11-07