Homophobic prejudice: forms of expression in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2025.v19.40559

Keywords:

Homophobic Prejudice, Expression, School Context

Abstract

This article aimed to understand the forms of expression of homophobic prejudice in the school environment. A study was conducted with 85 high school students from public schools in the city of Campina Grande/Paraíba. The participants answered questions of agreement or disagreement when faced with a homophobic situation at school and provided justifications. A Descending Hierarchical Classification (DHC) analysis was performed using the Iramuteq software. The direct expressions of prejudice show full agreement with the homophobic attitude presented, on the other hand, the more discrete justifications of prejudice show that the affective behaviors portrayed are not appropriate for the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albuquerque, P. P., & Williams, L. C. A. (2015) Homofobia na escola: relatos de universitários sobre as piores experiências. Temas em Psicologia, 23(3), 663-676. http://dx.doi.org/10.9788/TP2015.3-11

Allport, G. W. (1962). La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Almeida, H. R. A., Maia, L. M., & Chaves, H. V. (2016). Homofobia na Escola: algumas posições assumidas por instituições de Psicologia no Brasil. Psicologia Política, 16(35), 71-85. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v16n35/v16n35a05.pdf

Castro, M. G., Abramovay, M., & Silva, L. B. (2004). Juventude e sexualidade. Brasília: Unesco Brasil.

Costa, A. B., & Nardi, H. C. (2015). Homofobia e preconceito contra diversidade sexual: debate conceitual. Temas em Psicologia, 23(3), 715-726. http://dx.doi.org/10.9788/TP2015.3-15

Fernandes, S. C. S., & Pereira, M. E. (2018). Endogrupo versus exogrupo: o papel da identidade social nas relações intergrupais. Estudos E Pesquisas Em Psicologia. 18(1), 30-49. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v18n1/v18n1a03.pdf

Gato, J., Carneiro, N. S., & Fontaine A. M. (2011). Contributo para uma revisitação histórica e crítica do preconceito contra as pessoas não heterossexuais. Crítica e Sociedade: Revista de Cultura Política, 1(1), 139-167. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/criticasociedade/article/view/12542

Graupe, M. E., & Lins, C. T. L. (2018). Gênero e diversidade sexual: homofobia no contexto escolar. Revista Educação, 43(1), 141-156. https://doi.org/10.5902/1984644427530

Krüger, H. (2004). Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. In M. E. O. Lima, & M. E. Pereira (Orgs.). Estereótipos, preconceitos e discriminação: perspectivas teóricas e metodológicas. (pp. 23-40). Salvador: EDUFBA.

Lei n. 7716 de 5 de janeiro de 1989. (1989). Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm

Lima, M. E. O., & Vala, J. (2004). As novas formas de expressão do preconceito e do racismo. Estudos de psicologia, 9(3), 401-411. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000300002

Lima, M.E.O. (2020). Psicologia social do preconceito e do racismo. São Paulo: Blucher Open Access.

Manuel, D. F. F. P., Silva, M. S., & Oliveira, R. F. T. (2015). A origem do preconceito. Fundação De Ensino E Pesquisa De Itajubá. 6(1), 01-03. Recuperado de http://revista.fepi.br/revista/index.php/revista/article/view/260/147

Marcon, A. N., Prudêncio, L. E. V., & Gesser, M. (2016). Políticas públicas relacionadas à diversidade sexual na escola. Psicologia Escolar e Educacional, 20(2), 291-301. https://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0202968

Mesquita, D. T., & Perucchi, J. (2016). Não apenas em nome de deus: discursos religiosos sobre homossexualidade. Psicologia & Sociedade, 28(1), 105-114. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v28n1p105

Natarelli, T. R. P., Braga, I. F., Oliveira, W. A., & Silva, M. A. I. (2015). O impacto da homofobia na saúde do adolescente. Escola Anna Nery, 19(4), 664-670. https://doi.org/10.5935/1414-8145.20150089

Oliveira, J. M. D., & Mott, L. (2022). Mortes violentas de lgbt+ no Brasil – 2021: relatório do grupo gay da Bahia. Salvador: Editora Grupo Gay da Bahia.

Pereira, C. R., Torres, A. R. R, Pereira, A., & Falcão, L. C. (2011). Preconceito contra homossexuais e representações sociais da homossexualidade em seminaristas católicos e evangélicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(1), 73-82. https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000100010

Pérez-Nebra, A. R., & Jesus, J. G. (2011). Preconceito, estereótipo e discriminação. In C. V. Torres, & E. R. Neiva (Orgs.). Psicologia social: principais temas e vertentes. (pp. 219-237). Porto Alegre: Artmed.

Resolução do Conselho Nacional de Saúde n. 466 de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF: CNS. Recuperado de https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Rodrigues, A., Assmar, E. M. L., & Jablonski, B. (2015). Psicologia social. (32a ed). Petrópolis: Vozes.

Rondini, A. C., Texeira Filho, F. S. T., & Toledo, L.G. (2017). Concepções homofóbicas de estudantes do ensino médio. Psicologia USP, 28(1), 57-71. https://doi.org/10.1590/0103-656420140011

Salles, L. M. F., & Silva, J. M. A. P. (2008). Diferenças, preconceitos e violência no âmbito escolar: algumas reflexões. Cadernos De Educação, 30, 149-166. Recuperado de https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1768/1643

Santos, L. P., Neves, H. A., & Neves, R. A. (2017). Interferência das crenças religiosas no combate da homofobia na escola. Congresso Latino-Americano de Gênero e Religião, 5, 439-455. Recuperado de http://anais.est.edu.br/index.php/genero/article/view/822

Silva, L. L. S., & Leite, F. F., Jr. (2016). Homofobia na escola: problematizando gênero e sexualidade entre estudantes do ensino médio. Cadernos de Gênero e Sexualidade, 2(2), 30-37. https://doi.org/10.9771/cgd.v2i2.16638

Souza, E. J., Silva, J. P., & Santos, C. (2015). Homofobia na Escola: As representações de educadores/as. Temas em Psicologia, 23(3), 635-647. http://dx.doi.org/10.9788/TP2015.3-09

Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías sociales. Barcelona: Editorial Herder.

Techio, E. M. (2011). Estereótipos sociais como preditores das relações intergrupais. In E. M. Techio, & M. E. O. Lima (Orgs.) Cultura e produção das diferenças: estereótipos e preconceitos no Brasil, Espanha e Portugal. (pp. 21-75). Brasília: Technopolitik.

Vala, J., & Costa-Lopes, R. (2016). Categorização e fatores ideológicos na dinâmica das relações intergrupais. In D. X. França & M. E. O. Lima (Orgs.) Níveis de análise e formas de intervenção em psicologia social. (pp. 43-73). São Paulo: Scortecci.

Vieira, R. P., Gherardi, S. R. M., & Severo, M. F. S. W. (2018). Causas e consequências da homofobia na escola: uma revisão bibliográfica. Multi-Science Journal, 1(10), 69-77. https://doi.org/10.33837/msj.v1i10.381

Published

2025-08-26