Meanings produced by basic education teachers in non-classroom teaching activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2023.v17.34642

Keywords:

Non-classroom Pedagogical Activities, Covid-19, Basic Education, Production of Senses, Teachers

Abstract

The article discusses the non-classroom pedagogical activities (APNP) adopted due to the Covid-19 pandemic. We sought to understand the meanings produced by Basic Education teachers about APNP through a qualitative field study, which used online questionnaires for data collection. The results were presented in four categories: possibilities of learning, the place of the school and the APNP; the loneliness of teaching work; the specificities of Early Childhood Education and Special Education; social inequality, evasion and pandemic. The analyzes showed continuities and ruptures, the restructuring of teaching knowledge, commitment, concerns and overloads, dimensions that crossed remote teaching.

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Author Biographies

Maria Fernanda Diogo, Universidade Federal De Santa Catarina

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), professora Adjunta do Departamento de Psicologia da UFSC, pesquisadora do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE/UFSC) e do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/UFSC). 

Neiva de Assis, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), professora Adjunta do Departamento de Psicologia da UFSC, pesquisadora do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE/UFSC) e do Núcleo de Práticas Sociais e Constituição do Sujeito (NUPRA/UFSC).

Lucídio Bianchetti, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com Estágio pós-doutoral na Universidade do Porto, Portugal, professor aposentado/voluntário no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e pesquisador do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/UFSC). 

Lara Carlette Thiengo, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), professora adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) – Campus Diamantina, pesquisadora do Grupo de Investigação em Formação Docente, Trabalho e Educação (GIFORTE/UFVJM) e do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/UFSC). 

Kauê Tortato Alves, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Métodos e Gestão da Avaliação pela mesma instituição e em Educação pela Uniplac, técnico em assuntos educacionais da Universidade Federal de Santa Catarina –  campus Curitibanos, pesquisador do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/UFSC). 

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Published

2023-01-19