Inventive learning of elementary school teachers in the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.34510

Keywords:

Inventive learning, Teachers, Remote teaching, Elementary school, COVID-19

Abstract

Based on inventive cognition’s perspective, this work aims to understand how teachers invent themselves in the process of learning how to use remote teaching tools. 93 basic education teachers (from Paraíba and Pernambuco) participated. Through descriptive statistical analysis of sociodemographic data and content analysis of answers to a survey (open-ended questions), it was observed that women are the most affected by the changes in school education conditions caused by the COVID-19 pandemic, as they recreate interpersonal relations and relations with their profession’s knowledge within the limits of their own body and the demands of continuous teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, B. O., & Alves, L. R. G. (2020). Letramento digital em tempos de Covid-19: Uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, 12(27), 1-18. doi: 10.28998/2175-6600

Axt, M. (2008). Do pressuposto dialógico na pesquisa: O lugar da multiplicidade na formação (docente) em rede. Informática na Educação: Teoria & Prática. 11(1), 91-104. doi: 10.22456/1982-1654.8242

Girardi, G. (2020, 11 de agosto). OMS declara pandemia de novo coronavírus; mais de 118 mil casos foram registrados. O Estado de São Paulo. Recuperado de: https://saude.estadao.com.br/noticias/geral,oms-declara-pandemia-de-novo-coronavirus-mais-de-118-mil-casos-foram-registrados,70003228725.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, 27 de março). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Recuperado de: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Honorato, H. G., & Marcelino, A. C. K. B. (2020). A arte de ensinar e a pandemia Covid-19: A visão dos professores. REDE – Revista Diálogos em Educação, 1(1), 208-220. doi: 10.29327/218479.1.1-17

Kastrup, V. (2015). A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In V. Kastrup, S. Tedesco, & E. Passos (Orgs.), Políticas da Cognição (pp. 91-110). Porto Alegre: Sulina.

Medida provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. (2020). Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591

Novaes, A., Pagaime, A., Artes, A., Pimenta, C., Nunes, M., & Gava, T. (2020). Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. Recuperado de: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2020, 30 de março). Coronavírus: UNESCO reúne organizações, sociedade civil e setor privado em coalizão pela aprendizagem. Recuperado de: https://nacoesunidas.org/coronavirus-unesco-reune-organizacoes-sociedade-civlcivil-e-setor-privado-em-coalizao-pela-aprendizagem/

Organização das Nações Unidas. (2015). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Recuperado de: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf

Parecer do CNE/CP Nº 5/2020 de 28 de abril de 2020. (2020). Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf

R Core Team. (2019). R: A language and environment for statistical computing. Viena, Austria: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado de: https://www.R-project.org/.

Salgado, R. C. J. (2018). O dispositivo dialógico na educação a distância como configuração de cognição e aprendizagem inventiva. RELVA, 5(2), 25-38. Recuperado de: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/3405

Serres, M. (2013). Polegarzinha. (J. Bastos, Trad.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Shimazaki, E. A., Menegassi, R. J., & Fellini, D. G. N. (2020). Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia. Práxis Educativa, 15, 1-17. doi: 10.5212/PraxEduc.v.15.15476.071

Siegel, S., & Castellan, Jr., N. J. (2006). Estatística não paramétrica para as ciências do comportamento. São Paulo: Artmed Bookman.

Silva, A. H., & Fossá, M. I. T. (2015). Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, 16(1), 1-14 . doi: 10.18391/qualitas.v16i1.2113

Published

2022-09-02