Technical education: choice and construction of an occupational project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.32657

Keywords:

Occupational choice, Professional education, Professional development

Abstract

This research aimed to comprehend the occupational choice for technical courses from a socioconstructionist perspective. This is a qualitative study, in which a sociodemographic questionnaire was applied to 218 students of technical courses from SENAI, followed by the conduction of four focus groups with the students, their parents, and teachers. The results show that the reasons for choosing a technical course, as well as the expectations for the future after its conclusion are linked to vocational improvement and identification with the field, the wish to continue the studies, and the hiring and professional improvement possibility in the job market.

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Author Biography

Iúri Novaes Luna, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Psicologia (1992), mestrado em Administração (1997) e doutorado em Sociologia Política (2008) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da UFSC com atuação no Curso de Graduação em Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Tem experiência nas áreas de Psicologia e Administração, com ênfase em Psicologia Organizacional e do Trabalho e Comportamento Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: mudanças no trabalho e nas organizações; trabalho e subjetividade; vínculos com o trabalho e com as organizações; escolha e orientação profissional; planejamento de carreira e orientação para a aposentadoria; identidade profissional; educação, trabalho e emprego; métodos de pesquisa; práticas pedagógicas.

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Published

2022-07-13