Disability, adolescence and social skills: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2022.v16.32624

Keywords:

Disability, Adolescence, Social Skills

Abstract

The present study aims to investigate the production of studies on social skills in adolescents with disabilities. This is a systematic review of the literature. The descriptors used were: disability, social skills and their correspondents in the English language, published between 2015 and 2019. After the selection, 32 articles remained as a sample. A greater number of researches were identified focusing on the theme of Intellectual Disability and Autistic Spectrum Disorder, and positive results in relation to the acquisition, maintenance and generalization of social skills by the researched population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerusa Ferreira Lourenço, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Terapia Ocupacional (UFSCar), especialista em Intervenção em Neuropediatria, especialista em Terapia da Mão e Reabilitação do Membro Superior, mestre e doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Professora Adjunta nível 4 no Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos e do Programa de Pós Graduação em Educação Especial (PPGEEs/UFSCar). Tem experiência na área de Terapia Ocupacional, atuando principalmente nos seguintes temas: terapia ocupacional, educação inclusiva, recursos de tecnologia assistiva.

References

Adeniyi, Y. C., & Omigbodun, O. O. (2016). Effect of a classroom-based intervention on the social skills of pupils with intellectual disability in Southwest Nigeria. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 10(1), 1-12. doi: 10.1186/s13034-016-0118-3

Ashburner, J. K., Bobir, N. I., & van Dooren, K. (2018). Evaluation of an Innovative Interest-Based Post-School Transition Programme for Young People with Autism Spectrum Disorder. International, Journal of Disability, Development & Education, 65(3), 262–285. doi:10.1080/1034912X.2017.1403012

Associação Americana de Psiquiatria. (2014). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM 5. Porto Alegre: Artmed

Azad, G. F., Locke, J., Kasari, C., & Mandell, D; S. (2017). Race, disability, and grade: Social relationships in children with autism spectrum disorders. Autism, 21(1), 92-99. doi:10.1177/1362361315627792

Baixauli, I., Mira, A., Berenguer C., Roselló, B., & Miranda, A. (2019). Family Factors and Communicative Skills in Children with Autism Without Intellectual Disability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 5023-5035. doi:10.1007/s10803-019-04216-5

Beaumont, R. & Sofronoff, K (2008). A multi-component social skills intervetion for children with Asperger syndrom: The Junior Detective Training Program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 743-753. doi:10.1111/j.1469-7610.2008.01920.x

Bolsoni-Silva, A. T., & Marturano, E. M. (2002). Práticas educativas e problemas de comportamento: Uma análise à luz das habilidades sociais. Estudos de Psicologia (Natal), 7(2), 227-235. doi:10.1590/S1413-294X2002000200004

Butterworth, T. W., Hodge, M. A. R., Sofronoff, K., Beaumont, R., Gray, K. M., et al. (2013). Validation of the emotion regulation and social skills questionnaire for young people with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 1535– 1545. doi:10.1007/s10803-013-2014-5.

Constantino, J., & Gruber, J. (2005). Social Responsiveness Scale (SRS) Manual. Los Angeles: Western Psychological Services.

Cordeiro, A. M, Oliveira, G. M., Rentería, J. M., & Guimarães, C. A. (2007). Revisão sistemática: Uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 34, 428-431. doi:10.1590/S0100-69912007000600012

Costa, A. B., & Zolowski, A. P. C. (2014). Como escrever um artigo de revisão sistemática. In S. H. Koller, M. C. P. de Paula Couto, & J. V. Hohendorff (Orgs.), Manual de Produção Científica (pp. 55-70). Porto Alegre: Penso.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Inventário Multimídia de Habilidades Sociais para Crianças (IMHSC-Del-Prette). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Almir & Del Prette, Zilda Aparecida Pereira. (2009). Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del-Prette) Manual de aplicação, apuração e interpretação [Inventory of Social Skills for Adolescents (IHSA-Del-Prette) Application, investigation and interpretation manual]. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette A., & Del Prette, Z. A. P. (2017a). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual Teórico-prático. Petrópolis: Editora Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette A. (2017b). Habilidades Sociais e Competência Social para uma vida melhor. São Paulo: EdUFSCar.

Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P. (2018) Inventário de Habilidades Sociais 2 (IHS2-Del-Prette) Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Editora Casa do Psicólogo.

Dučić, B., Gligorović, M., & Kaljača, S. (2018). Relation between working memory and self‐regulation capacities and the level of social skills acquisition in people with moderate intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 296-307. doi:10.1111/jar.12385.

Ferreira, E. F., & Munster, M. A. (2017). Avaliação das Habilidades Sociais de Crianças com Deficiência Intelectual sob a Perspectiva dos Professores. Revista Brasileira de Educação Especial, 23(1), 97-110. doi:10.1590/s1413-65382317000100008

Freitas, L. C. (2008) Sistema de avaliação de habilidades sociais (SSRS-BR) para crianças com deficiência mental: validação e padrões normativos. (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos). Recuperado em https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2991?show=full

Freitas, L. C., & del Prette, Z. A. P. (2010). Validade de critério do sistema de avaliação de habilidades sociais (SSRS-BR). Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(3), 430–439. doi: 10.1590/s0102-79722010000300003

Galvão, C. M., Sawada, N. O., & Trevizan, M. A. (2004). Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidências na prática da enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 12(3), 549-556. doi:10.1590/S0104-11692004000300014

Galvão, T. F., Pansani, T. S. A., & Harrad, D. (2015). Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 24(2), 335-342. doi:10.5123/S1679-49742015000200017

Garrels, V. (2019). Getting good at small talk: student-directed learning of social conversation skills. European Journal of Special Needs Education, 34(3), 393-402. doi:10.1080/08856257.2018.1258472

Garrote, A. (2017). The relationship between social participation and social skills of pupils with an intellectual disability: A study in inclusive classrooms. Frontline Learning Research, 5(1), 1-15. doi:10.14786/flr.v5i1.266

Gilson, C. B., & Carter, E. W. (2016). Promoting social interactions and job independence for college students with autism or intellectual disability: A pilot study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(11), 3583-3596. doi:10.1007/s10803-016-2894-2

Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (2008). Social skills improvement system: Rating scales. Bloomington, MN: Pearson Assessments.

Guivarch, J., Murdymootoo, V., Elissalde, S. N., Salle-Collemiche, X., Tardieu, S., Jouve, E., & Poinso, F. (2017). Impact of an implicit social skills training group in children with autism spectrum disorder without intellectual disability: A before-and-after study. PLoS ONE 12(7), 1-18. doi:10.1371/journal.pone.0181159

Khodabakhshi-Kooalee, A., Falsafinejad M. R., & Rezaei, S. (2018). Effectiveness puppet play therapy on adaptive behavior and social skills in boy children with intellectual disability. Caspian Journal of Pediatrics, 4(1), 271-277 doi:10.22088/acadpub.BUMS.4.1.271

Lappa, C., & Mantzikos, C. (2019). Teaching social skills in small groups of children with multiple disabilities: Motor and intellectual disabilities, an intervention program. European Journal of Special Education Research, 4(1), 57-77 doi:10.581/zenodo.2579432

Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Assegura e promove, em condições de igualdade, o exercício dos direitos e das liberdades fundamentais por pessoa com deficiência, visando à sua inclusão social e cidadania. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Lipscombe, B., Boyd, R. N., Coleman, A., Fahey, M., Rawicki, B., & Whittingham, K. (2016). Does early communication mediate the relationship between motor ability and social function in children with cerebral palsy?. Research In Developmental Disabilities, 53-54, 279–286. doi:10.1016/j.ridd.2016.02.013

Maia, F. A., Soares, A. B., & Leme, V. A B. R. (2019). Relações Interpessoais em alunos na transição para o 6º ano do Ensino Fundamental. Perspectivas en Psicología, 16(1), 1-13. Recuperado de http://200.0.183.216/revista/index.php/pep/article/view/386

Matos, A. P., & Lobo, J. C. (2009). A paralisia cerebral na adolescência: Resultados de uma investigação. Psicologia USP, 20(2), 229-249. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-51772009000200006&lng=pt&tlng=pt

Matson, J.L. (1995). The Matson evaluation of social skills for individuals with severe retardation. Baton Rouge, LA: Scientific Publishers.

Murta, S. G. (2005). Aplicações do Treinamento em Habilidades Sociais: Análise da produção nacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(2), 283–291. doi:10.1590/S0102-79722005000200017

O’Handley, R. D., Ford, W. B., Radley, K. C., Helbig, K. A., & Wimberly, J. K. C. Social Skills Training for Adolescents with Intellectual Disabilities: A School-Based Evaluation. Behavior Modification, 40(4), 541-567. doi:10.1177/0145445516629938

Organização Mundial da Saúde. (1986). Saúde dos Jovens: Um desafio para a sociedade. Relatório do Grupo de Trabalho sobre Jovens e Saúde para Todos no Ano 2000. OMS, Série de Relatórios Técnicos, Genebra.

Oxelgren, U. W., Westerlund, J., Myrelid, Å., Annerén, G., Johansson, L., Åberg, M., Gustafsson, J., & Fernell, E. (2019). An intervention targeting social, communication and daily activity skills in children and adolescents with Down syndrome and autism: A pilot study. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 15, 2049-2056. doi:10.2147/NDT.S205721

Özokcu, O., Akçamete, G., & Özyürek, M. (2017). Examining the effectiveness of direct instruction on the acquisition of social skills of mentally retarded students in regular classroom settings. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 214-226. doi:10.11114/jets.v5i4.2294

Plavnick, J. B., Kaid, T., & MacFarland, M. C. (2015). Effects of a school-based social skills training program for adolescents with autism spectrum disorder and intellectual disability. Journal of Autism and Developmental Disordes, 45(9), 2674-2690. doi:10.1007/s10803-015-2434-5.

Rausch, A., Zhang, W., Beckmann, C. F., Buitelaar, J. K., Groen, W. B., & Haak, K. V. (2018). Connectivity-based parcellation of the amygdala predicts social skills in adolescents with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(2), 572-582. doi:10.1007/s10803-017-3370-3.

Reddihough, D. S., Jiang, B., Lanigan, A., Reid, S. M., Walstab, J. E., & Davis, E. (2013). Social Outcomes of Young Adults with Cerebral Palsy. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 38(3), 215–222. doi:10.3109/13668250.2013.788690

Rutter, M. Bailey, A., & Lord, C. (2003). The social communication questionnaire. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.

Ryan, G., Brady, S., Holloway, J., & Lydon, H. (2019). Increasing appropriate conversation skills using a behavioral skills training package for adults with intellectual disability and autism spectrum disorder. Journal of Intellectual Disabilities, 23(4), 567-580. doi:10.1177/1744629517750744

Senna, S. R. C. M., & Dessen, M. A. (2015). Reflexões sobre a saúde do adolescente brasileiro. Psicologia, Saúde & Doenças, 16(2), 217-229. doi:10.15309/15psd160208

Spence, S. H. (1995). Social skills training: Enhancing social competence with children and adolescents. Photocopiable resource book. Windsor: NFER-Nelson.

Stauch, T. A., Plavnick, J. B., Sankar, S., & Gallagher, A. C. (2018). Teaching social perception skills to adolescents with autism and intellectual disabilities using video‐based group instruction Journal of Applied Behavior Analysis, 51(3), 647-666. doi:10.1002/jaba.473

Valle, L. E. L. R., & Mattos, M. J. V. M. (2011). Adolescência: As contradições da idade. Revista Psicopedagogia, 28(87), 321-323. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010384862011000300012&lng=pt&tlng=pt.

Wechsler, D. (2003). Wechsler Intelligence Scale for Children –Fourth Edition (WISC IV). San Antonio, TX: Pearson.

Winnicott, D. W. (2001). Adolescência. Transpondo a zona das calmarias. In D. W. Winnicott (Ed) A família e o desenvolvimento individual (pp.115-128). São Paulo: Martins Fontes (Original publicado em 1961).

Published

2022-09-12